Der er nu ca. 5% flere biler på vejene end før Corona, oplyser Vejdirektoratet. Den kollektive trafik mangler ca. 10% af sine kunder i forhold til før Corona, så selvom vi bruger hjemmearbejdspladser mere, bliver trængslen større.
En velfungerende kollektiv trafik er en vigtig faktor, når familier skal have hverdagen til at hænge sammen med job, uddannelse og fritidsaktiviteter. De regionale togforbindelser, lokalbanerne og busserne er med til at binde regionen – og vores hverdag sammen. Desværre er den kollektive trafik i landdistrikter og pendlerkommuner stærkt udfordret, med nedslidte lokalbaner og nedlæggelse af busruter i landdistrikterne.
Vi har brug for at investere i den kollektive trafik både i regionen som helhed og inden for kommunegrænserne. Vi skal have flere og senere tog- og busafgange, flere busser, som krydser kommunegrænser og gennemgående ture på Lollandsbanen. Det skal også være langt mere fleksibelt og gennemskueligt at få sin cykel med i tog og busser, og vi skal have bedre og mere sikker parkering til cykler, så flere kombinerer cyklen med kollektiv transport.
Skal den kollektive transport være et reelt alternativ til bilen, skal vi investere langt mere end i dag. Det vil ikke bare gøre hverdagen nemmere for de, der er afhængig af tog og busser. Det vil også være en fordel for vores klima og miljø, hvis flere lader bilen stå og vælger kollektiv transport.