Når man zoomer ud og ser Guldborgsund ovenfra, ligner kommunen næsten et par torskebukser. I den nordlige ende, er der fin passage over sundet, men i den sydlige del er der ingen. Alt syd for Silvan-rundkørslen er en lukket ”tange”. Det samme gør sig gældende for den del af vores kommune, der ligger i den sydøstlige del af Lolland. Man skal til Nykøbing F. og snegle sig igennem ”slusen” som udgøres af Frederik IXs bro.
Hvad med, om der blev lavet en broforbindelse, fra Marrebæk til Frejlev Enghave. Selve spændet på denne del af sundet, er ikke større, end det er ved Nykøbing. En del kunne fyldes op og resten være en drejebro som den der er på rute 22 i Næstved over kanalen. I den digitaliserede tidsalder, må det kunne lade sig gøre, at styre broen fra Guldborg, hvor vi allerede har mandskabet siddende og åbne broen deroppe. Den må kunne betjenes med kameraer og sikkerhedsanordninger.
Nu kommer det bedste. Jeg mener, at forbindelsen bør betales af staten og regionen. E55 er en statsvej og H297 en regionsvej. Der burde kunne findes politisk opbakning til, at vi får bundet landsdelene bedre sammen. De 2 isolerede regioner ville få en bedre geografisk sammenhængskraft og ville have større udviklingspotentialer i fremtiden. Det ville være muligt, at være bosat i Gedser og tage arbejde på Femernforbindelsen. Eller bo i Nysted og have sommerjob på Marielyst. Vi ville få bundet hele kommunen sammen.
I dag ville ingen jo kunne forestille sig, at der ikke var nogen Guldborgbro og at den nordlige del af Falster ikke hang sammen med den nordlige del af Lolland. På samme måde ville vi om 5 år ikke kunne forestille os den sydlige del af kommunen uden Sydforbindelsen.
Danmark er bygget sammen af broer, store som små, men her mangler åbenlyst en, der kan binde kommunen sammen.
Vores kommune er jo ledet af en lokalliste, men for at få denne beslutning ført ud i livet, forestiller jeg mig, at de rigtige partier ”låner” Guldborgsundlisten lidt goodwill og får forhandlet forbindelsen igennem regionen og staten.