cookie-og-privatlivspolitik
10
jul

Store sagsmængder og presset økonomi: Er rammerne for vores velfærd de rigtige?

Skribent: Michael Birklund Simonsen

Byråds- og regionsrådskandidat for Guldborgsundlisten

Hvor ville jeg ønske, at der fandtes en enkel løsning på, hvordan vi sikrer de bedst mulige forhold for vores mest udsatte borgere. Desværre er det ikke enkelt. Området er kompliceret, sagerne er komplicerede, løsningerne er komplicerede.

En lang række af landets kommuner oplever i disse år, at det specialiserede socialområde er presset både økonomisk og af store sagsmængder for hver enkelt medarbejder. På den måde er Guldborgsund Kommune ikke særlig. Men vi kan ikke gemme os bag, at mange andre også har udfordringer. Vi er nødt til at tage fat på de problemer, der er på området.

Folketidende har den seneste tid i en række artikler givet et indblik i de konsekvenser, det har at være ”en del af systemet”. Artiklerne kommer i kølvandet på instrukssagen fra Guldborgsund Kommunes familieafdeling. Samtidig kan vi på baggrund af den seneste budgetopfølgning endnu en gang konstatere, at økonomien er udfordret blandt andet på socialområdet og på børne- og familieområdet trods en merbevilling til det område sidste år. Hvordan status er ved næste budgetopfølgning, må vi vente og se.

Men alt dette tegner et billede af behovet for en grundlæggende drøftelse af strukturen på det specialiserede socialområde. Hvordan har vi tilrettelagt det? Kan vi strukturere det anderledes, så medarbejdere kan levere den nødvendige service og velfærd, og så borgerne får den bedste og rette hjælp.

Jeg er ikke i tvivl om, at kommunens medarbejdere gør, hvad de kan, inden for de rammer, de har. Men jeg mener, at vi er nået dertil, hvor vi er nødt til at kigge på, om rammerne er rigtige.

Jeg vil lige dykke ned i et par tal fra Social- og Ældreministeriet. Ministeriet opgør hvert år omgørelsesprocenterne på socialområdet. Omgørelsesprocenten viser, om de borgere, der klager til Ankestyrelsen, får ret i deres klage eller ret til at få genbehandlet deres sag.

Alene på børnehandicapområdet i Guldborgsund Kommune var omgørelsesprocenten i 2019 på 40 procent. I 2020 faldt den en smule til 31 procent. Bag de tal gemmer sig, at Ankestyrelsen i 2020 behandlede 26 sager og omgjorde otte af dem. I 2019 behandlede Ankestyrelsen 40 sager og omgjorde 16 sager.

Selvom det måske kan virke som få sager i det store billede, handler det for mig om at huske, at der bag hver sag gemmer sig mennesker, som søger om hjælp til at få hverdagen til at hænge sammen.

Desværre er tallene ikke bedre for voksenhandicap og for socialområdet. I 2019 blev 83 procent af sagerne omgjort på voksenhandicapområdet og i 2020 53 procent. For socialområdet var det i 2019 42 procent af sagerne, der blev omgjort, og 43 procent i 2020.

Der er altså sket et generelt et fald, men tallet er i min optik fortsat for højt, og det viser kun de sager, der bliver bragt ind til Ankestyrelsen. Jeg ved fra mit frivillige arbejde i en række sociale organisationer, at der desværre er særdeles kritiske sager, som aldrig når Ankestyrelsen.

Jeg hører fra borgerne, at de ikke orker at kæmpe videre, selvom de ikke får den hjælp, de har brug for. Når jeg møder de historier, så bliver jeg frustreret og ked af det, for jeg føler ikke, at jeg som frivillig og pårørende kan gøre nok. Til efteråret står jeg på stemmesedlen til kommunal- og regionsrådsvalget for Guldborgsundlisten i håbet om, at jeg på den måde kan være med til at skabe forandring.

Noget kan løses med flere økonomiske ressourcer, men jeg tror som sagt, at vi er nødt til at dykke dybere end økonomi alene og kigge på strukturerne på vores velfærdsområder og starte en etisk diskussion om, hvad et værdigt liv er.

Jeg er ikke i tvivl om, at alle ønsker det bedste for vores mest udsatte borgere, men noget står i vejen for, at det lykkes. Det bør vi dykke ned i, også selvom det er kompliceret. Det skylder vi.


KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.
  • Kirsten Sydendal Formand for Lolland-Falster Lovestorm. Bor på Fejø og er uddannet cand.mag. i datalingvistik og fransk.
  • Rene Christensen Medlem af Folketinget. Dansk Folkeparti
  • Rasmus Aage Uddannet lærer og cand.ling.merc. i Tysk og Europæiske Studier Medlem af Nye Borgerlige
  • Carsten Andersen Initiativtager til Nyt Lolland tilbage i 2016. Efterlønner fra 24. december 2017, reklamemand gennem 35 år, initiativtager og idéudvikler til…
  • Lennart Damsbo-Andersen Medlem af Folketinget, Socialdemokratiet. Fra Guldborgsundkredsen.
  • Philip Rasmussen Arkitekt, By og Landskab Nakskov
  • Tom Ahlqvist Medlem af ældrerådet i Guldborgsund. Formand for Guldborgsund bevaringsfond. Medlem af Marielyst Facaderåde
  • Louise Lindhagen Kandidat til Folketinget for Det Konservative Folkeparti. Selvstændig kommunikationsrådgiver, SkarptSprog.dk.
  • David Arnholm Nyhedsredaktør ved Folketidende Gruppen
  • Ulla Munksgaard Forperson for Alternativet Lolland-Falster
  • Jesper Tang Pedersen Lokalformand Dansk Folkeparti Guldborgsund Byrådskandidat
  • Simon Hampe Kandidat til Guldborgsund byråd for Dansk Folkeparti ved KV21. Marketingkoordinator. Bachelor i International Handel & Markedsføring
  • Bob Richard Nielsen Medlem af Dansk Folkeparti
  • Jens P. Mølgaard Uddannet folkeskolelærer.
  • Rene Fjeldsøe Sørensen Nr. 7 på kandidatlisten for Guldborgsundlisten til kommunevalget i Guldborgsund Kommune
  • Martin Pedersen Byrådsmedlem (A) og nr. 4 på kandidatliste for Socialdemokratiet, Guldborgsund
  • John B. Hansen Kandidat til DF Guldborgsund og Region Sjælland, Næstformand i bestyrelsen i DF Guldborgsund
  • Mona Jensby Kandidat for DF, Guldborgsund
  • Christian Juhl Folketingsmedlem for Enhedslisten Valgt i Lollands-kredsen
  • Michael Birklund Simonsen Byråds- og regionsrådskandidat for Guldborgsundlisten
ANNONCE