Lolland-Falster får besøg af flere og flere udenlandske gæster.
Et stigende antal svenskerne, tyskere og nordmænd besøger Lolland-Falster. En målrettet indsats i turismen virker og lokker mange til.
-Vi har intensiveret indsatsen i Sverige sammen med Visitdanmark. Det betyder, at der kører TV-reklamer og online-reklamer i det sydlige Sverige, siger Louise Posborg-Ebenezerson, turismeudviklingschef i Business-LF, og fortsætter,
-Svenskerne er især glade for Lalandia. Og de sidste to år har vi kørt en kampagne med Lalandia, Knuthenborg og Scandlines. Svenskerne vil nemlig også gerne ned at handle ind.
132.000 svenske overnatninger blev det til på Lolland-Falster i 2013. Det var en stigning på 20,6 procent i forhold til 111.000 svenske overnatninger året forinden.
De tal er udviklingschefen naturligvis rigt rigtig glad for. Og måske kan de vokse endnu mere.
-Jeg tror stadig, der er et uudnyttet potentiale. Førhen har indsatsen på turismeområdet været sporadisk, men i de sidste to år er den blevet samlet. Vores samarbejde med Visitdanmark i forhold til både Sverige og Tyskland rummer perspektiver, siger Louise Posborg-Ebenezerson.
Fra 2012 til 2013 var der fremgang på 17 procent for norske turister. For tyskerne var tallet hele 24,5 procent.