Min mor er en gammel dame på 94. Hun bor i sit hjem og modtager hjemmehjælp fra Guldborgsund Kommune. Hendes generation er kendt for ikke at beklage siig. Heller ikke når man bliver behandlet uværdigt, nedladende og umenneskeligt. Det bliver min mor af og til, men hvis man som jeg har gjort, henvender sig til administrationen mærker man en tydelig ulyst til en dialog.
Jeg har oplevet mange konkrete eksempler de seneste 3 år, men skal nøjes med at fortælle den sidste.
For et par dage siden kom morgenhjælpen ikke omkring kl. 7.15, som ellers er nogenlunde fast rutine. Visitator understregede ved et møde for nylig over for min mor, at hun bare skulle ringe i sådan et tilfælde. Da klokken var blevet 8 og der stadig ikke var dukket en hjælper op, ringede min mor, fordi hun var blevet nervøs for at være blevet glemt.
Hun fik at vide, at hun skulle tage det roligt. Der ville komme en om lidt. Omkring kl. 8.30 var der stadig ikke kommet nogen. Så ringede min mor igen. Damen i den anden ende af telefonen afbrød min mor og sagde med skarp tone og meget bestemt:” Du skal holde op med at ringe mere. Tror du, jeg har tid til at tale med dig hele dagen?” Min mor prøvede at sige, at det ikke var hendes mening at genere nogen, men hun blev afbrudt med : “Du skal rette dig efter det, der er virkeligheden i 2018.”
I Guldborgsund Kommunes informationsmateriale er det beskrevet, hvordan man fra politisk side ønsker at ældreplejen i kommunen skal være. Det er bare et kæmpemæssigt problem, at virkeligheden på ældreområdet i 2018 er en helt anden.
Nils Jørgensen
Torvet 3,4.,-2
Nykøbing F