Sådan var overskriften på en artikel i FT fredag den 22.2.2019
Desværre sker det alt for ofte, at udenlandske fragtskibe grundstøder i vores indre farvande, og foruroligende ofte skyldes det, at vagthavende navigatør ikke optræder ansvarligt og professionelt.
Ifølge denne artikel har kaptajnen dog optrådt nærmest både som atletisk og akrobatisk frømand.
Det oplyses, at han stod BAG RORET !!!
Alle der kender det mindste til skibe eller både ved, at roret er den mekaniske, pladelignende "dims" der sidder aller bagerst på skibet, under vandoverfladen, som styrer skibets sejlretning. Hvis han stod bag roret, har skibet allerede været på for lavt på vand/for tæt på land, og så er det jo ikke overraskende, at han ikke kan se hvor skibet sejler hen.
Hvis det var et ældre fragtskib, har han nok stået på broen og meddelt sin ønskede kompasretning til en rorgænger, som stod bag skibets rat, - det der hjul med pinde eller håndtag på, som får roret til at bevæge sig. Hvis det var et nyere fragtskib, har han nok stået med hånden på et joystick, og styret alle skibets sejladsfunktioner, hvis han var nøgtern nok til at gøre det.
Med venlig hilsen
Freddi Hansen
Forhenværende sømand
Magnoliavej 11
Systofte Skovby
4800 Nykøbing F.