Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
Du kan til hver en tid, trække dit samtykke tilbage, ved at slette cookies i din browser. Det gøres under indstillinger i den givne browser.
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Debat

Frit skolevalg

Kære Byrådsmedlemmer




09. februar 2018 kl. 12:50 Af Randi Havlykke

Jeg skriver til jer i håb om hjælp. Jeg er en meget fortvivlet mor, til et ulykkeligt kommende skolebarn. Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal vælge for mit barns fremtid, trivsel og læring. Og mulig påvirkning af hele familien til følge.

Hvad vil i råde mig til?

Hvad er fremtidsplanerne for folkeskolerne i Nykøbing F?

Mit navn er Randi Havlykke og jeg er mor til 4 børn i alderen 5, 11, 14 og 16 år. For 14 år siden flyttede min mand og jeg, sammen med vores første fødte fra København til Nykøbing F. Vi købte et faldefærdigt hus på Hasselø Plantage, som vi i mange år har arbejdet på, og som i dag står flot og hjemligt, et sted hvor hele familien trives og elsker at opholde sig. Hurtigt efter vi flyttede til Nykøbing F, blev vi af vores naboer spurgt, om vi havde skrevet vores børn op på privatskole, for som de sagde, ”Her på Hasselø Plantage hører vi til Lindeskovskolen.” Min mand og jeg undersøgte sagen, læste om de forskellige skoler og valgte tros naboernes advarsel helt bevist at til vælge Lindeskovskolen. Vi ønskede at være en del af det danske flerkulturelle samfund. Vi ønskede at vores børn skulle bidrage til den danske kommunale folkeskole. Vi ønskede som en ressourcestærk familie, at gøre vores til at bidrage til en positiv udvikling på den lokale folkeskole. Så skolen var et klart tilvalg. Men efter knap 3 år på Lindeskovskolen begyndte det for alvor at gå skævt. Vores søn blev ofte drillet, bukser trukket ned foran de andre børn, blufærdighedskrænkelse, mælk hældt i skoletasken og cyklen stjålet. Der var generelt et hårdt sprog. Normaliteten var forflyttet. Vores børn blev udsat for ting som vi med garanti aldrig ville acceptere, at vores børn gjorde mod andre, uden at vi efterfølgende ville påtage os det fulde forældreansvar for at børnene ikke var i tvivl om, hvad der er god opførsel og hvordan man behandler andre. For begge vores børn gik det gevaldigt udover fagligheden, da mistrivsel blev blandet med, at deres undervisning ofte var aflyst grundet konfliktløsning. De faglige resultater var kritiske trods fast lektielæsning hjemme. Der blev holdt en del ekstra forældremøder i begge vores børns klasser samt møde med skolens ledelse, men desværre uden de store resultater.

Vi oplevede på Lindeskovskolen mange gode og positive flerkulturelle arrangementer, men vores børn oplevede desværre også en ubevist klasseopdeling af ”dem og os”. De danske(kristne) børn og de muslimske børn. Børnene satte dagsordenen, de begyndte at pege fingre af hinanden. Der var dem der deltog i fødselsdagsfesterne og dem der ikke gjorde, dem der spiste svinekød og dem der ikke gjorde, dem der troede på gud, Jesus og dem der ikke gjorde, dem der ville deltage i klassen julekrybbespil og dem der ikke gjorde. Mine børn havde det meget svært, ved denne opdeling… og undrede sig over spørgsmål som: Hvorfor må alle ikke deltage i den danske folkekirke? Hvorfor er det ulækkert, når jeg spiser spegepølse? Hvorfor kommer de ikke til min fødselsdag? Disse spørgsmål resulterede i, at min mand og jeg tog vores børn med til en moske i København for at tale med en Imam, så vores børn kunne få svar på deres spørgsmål, kunne opleve en åbenhed mellem forskellige trosretninger og deltage i debatten i skolen på et oplyst grundlag. Desværre hjalp det ikke meget, - mange at de muslimske børn havde aldrig selv været i en Moske og svarede igen ved at sige, at vores børn var løgnere.

Efter knap 5 år på Lindeskovskolen måtte vi sige stop og tænke på vores børns trivsel, faglighed og fremtid. Vi valgte at trække vores børn ud af Lindeskovskolen, og glædeligt for os fik de plads på

Østre Skole. På Østre Skole tog skolen ansvar og satte ind med ekstra faglige ressourcer for at få det faglige på plads. Begge vores børn fik et massivt læseløft, gode kammerater og bedst af alt fik de en følelse af at være helt ok som den de er, ligegyldig om de tror på en gud, eller ej, om de spiser spegepølse eller ej. Og at det var ok og forventeligt at de gjorde sig umage i skolen. Kort sagt vores børns trivsel blev igen positiv. Og det faglige fulgte i den grad med. Til en forældrekonsultation et par år efter udtalte en lærer: ”Jeg kan slet ikke genkende den beskrivelse jeg hører af knægten fra tidligere skole. Det er et helt andet barn vi ser og oplever her. Engageret, vellidt, nysgerrig, modig og faglig dygtig”. (Det skal oven i købet her siges, at man ved overflytningen til Østre Skole undrede sig over, at der ikke lå de lovpligtige elevrapporter, som ellers normalt er udgangspunktet for det videre skolearbejde).

For 6 år siden da vores tredje barn skulle i skole, var vi så heldig, at han fik plads på Østre Skole sammen med sine børnehavekammerater. Nu skal så vores fjerde barn starte i skole… men der er ikke plads på Østre Skole, hvor alle hendes børnehavekammerater fra Sofiehuset børnehave skal starte. Og der hvor hendes søskende går samt hendes 6 fætter/kusiner, der alle er bosat på Hasselø pl.

Jeg har læst alle trivselsmålinger for folkeskolerne i Guldborgsundkommune og jeg ser, at børnene på Lindeskovskolen, ifølge målingerne, har en god og sund trivsel. Dette syntes jeg er helt fantastisk, for ligesom I som politikere ønsker, at alle skolebørn skal have mulighed for at trives i den danske folkeskole, syntes jeg det også. Men spørgsmålet er, hvad gør vi med dem der ikke trives? Er dem der ikke tidligere trives og flyttede skole med i målingerne, eller er der kun målt på dem der er tilbage? Hvad med os der har måtte fravælge Lindeskovskolen (efter at have givet det knap 5år). Skal vi ikke trives? Skal familien udsættes for dette enorme pres igen igen igen? Det tærer utvivlsomt på kræfterne og helbredet. Derved tærer det også på ægteskabet som har været stærkt påvirket og som ikke går urørt forbi. Derved påvirker det hele familien og også de andre 3 børn.

På Lindeskovskolen har der igennem de sidste mange år været flere udmeldelser end på andre skoler. I min søns klasse, som han forlod i slutningen af 4.klasser er der efterfølgende mindst 9 børn fra klassen der er blevet udmeldt, og i vores piges gamle klasse som hun forlod i slutningen af 2.kl er der efterfølgende mindst 8 elever der har forladt skolen. Og disse tal er på baggrund af i forvejen meget små klasser og derved en særdeles stor procentdel. I 3. klasse på Lindeskovskolen går der pt. kun 10 elever og sidste år var der 5 elever, som havde ønsket anden skole, der startede på Lindeskovskolen, kun 3 af disse er tilbage knap et år efter. Alle de elever der vælger fra, efter at have forsøgt – Alle dem der ikke trives, hvad kan man tilbyde dem? Lindeskovskolen viser fine tal både hvad angår trivsel og faglighed, og det er super godt for de børn som kan det og har deres dagligdag på skolen, men bør vi ikke også lytte til professorerne? Professor Niels Egelund udtaler: ”40% indvandrer i den danske folkeskole er smertegrænsen, det går ud over børnenes faglighed” Skolelederen Hans Christiansen fra Lindeskovskolen udtalte TVøst nyhederne, at det ville være lettere om tallet af de tosprogede var 30% i stedet for de nuværende 80%. Jeg synes det taler sit eget sprog.

For 6 år siden ændrede i politikere på skoledistrikterne, hvilet resulterede i, at Østre Skoles skoledistrikts skrumpede noget ind. Dette betyder at der i år kun er distriktsbørn til 1 børnehaveklasse, hvilket betyder at skolen skal ud at fyre personale. Hvorfor, når nu vi er mange som ønsker denne gode skole? Hvorfor ødelægge noget der funger så godt? Hvorfor ikke udnytte viden fra en skole der i høj grad kunne overføre viden, arbejdsmetoder og nærværende ledelsesstil til andre skoler?

Jeg har forstået, at hvis alle os skolesøgende skal have vores frit valg ønsker, vil det koste en ekstra klasse i Guldborgsundkommune, hvilket økonomien ikke tillader uden omprioriteringer. Men hvorfor ikke dispensér på Østre Skole, evt. ændre tilbage i skoledistrikterne? Om der skal være to spor på Lindeskovskolen (med statistisk set meget få elever i klasserne) kontra Østre Skole (med mange elever men med større oplevet trivsel og faglighed) ændre vel isoleret set ikke på økonomien i en dårlig retning, tværtimod. At åbne op for to spor på Østre Skole vil sikre, at flere borgere vælger den kommunale skole i stedet for privatskolen af nød. Hvilket vil give tilfredse borger med familier og børn i bedre trivsel.

Jeg er oprigtig nervøs for min families fremtid og trivsel, hvis vi igen skal lade et barn starte på Lindeskovskolen. Vores datter vil være den eneste fra hendes børnehave og familie der evt. skal starte på Lindeskovskolen. Vores datter kan ikke følges med sine søskende til og fra skole, med al det praktiske aflastning og nemmere dagligdag det i mange år vil give i en travl børnefamilie med 4 børn. Så hvad gør vi?

1) Skal vi flytte, rive vores familie op fra hjemmet og flytte til Østre Skole skoledistrikt? Men fare for det vil splitte familien op og belaste vores børn.

2) Skal vi vælge privat skole, hvilket vil blive meget indgribende i vores økonomi?

3) Skal vi søge anden folkeskole i kommunen, med plads til frit skolevalg, trods det at skolevejen bliver lang og familielivet med aflevering og hentning bliver yderligere belastet?

4) Eller skal vi endnu engang til vælge Lindeskovskolen trods vores erfaringer og professorens udtalelser om smerteandelen?

På Guldborgsunds hjemmeside står der: ”Sammenhæng til politiske strategier: Alle elever skal blive så dygtige som de kan og trives, uanset hvem de er og hvor de kommer fra. Vi skal have det bedste frem i alle børn og understøtte dem i deres udvikling og forudsætninger” Alle elever skrives der i disse flotte ord… så hvad med os der ikke trives, os der har forsøgt, os der grundet trivsel og faglighed måtte vælge om…… Hvad med os?

Så kære byrådsmedlemmer vær sød at svare på mine to spørgsmål:

1) Hvad vil I råde os til, mht. skolevalg for vores kommende skolepige?

2) Hvad er fremtidsplanerne med de to byskoler i Guldborgsund – Lindeskovskolen og Østre Skole?

Med Venlig Hilsen

Randi Havlykke

Plantagevej 9

4800 Nykøbing F

Tlf 26462905




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

AF: PETER KÆSTEL MOESGAARD

Hvem har glæde af… 16. maj 2018 kl. 16.07

AF: JOHN WENNERWALD

Moderniseringsstyrelsens… 13. maj 2018 kl. 21.12

AF: NOR BJØRCK ELITE KARLSSON

Fritids aktiviteter -… 08. maj 2018 kl. 14.03

AF: JOHN WENNERWALD

Lægeuddannelse på vej 06. maj 2018 kl. 22.20