cookie-og-privatlivspolitik

Debat

Hvilke tal skal vurdere os

Den 24. juli skriver BT, ”Regeringen vil fjerne 7-trinsskalaen til fordel for en ny.”




26. juli 2020 kl. 14:19 Af Steffen Bjørnsgaard Bagger

Som ung DSU’er har debatten omkring den danske karakterskala altid haft min interesse, da jeg selv, som netop dimitteret grundskolelev, har været et dagligt vidne til, hvordan den fungerer i et klasselokale med den nuværende skala. Jeg har derfor også fået et temmelig nuanceret syn på denne debat, da meningerne sjældent er ens, mellem dem jeg har talt med den om.

Det har ikke været helt ualmindeligt, at især mine jævnaldrende gerne så karaktererne fuldstændig afskaffet, mens andre blot ønsker et system, hvor man enten består eller ej i det enkelte fag, alt imens en helt tredje gruppe bare godt kunne tænke sig nogle få ændringer i den karakterskala, vi har i dag.

Jeg må nok indrømme, at jeg selv ligger i den tredje af de nævnte grupper. Jeg har altid været tilhænger af karaktersystemet, da jeg mener, at med et simpelt tal kommer vi tættest på en upartisk vurdering af den enkelte elev, da det er stadfæstet, hvilke kompetencer eleven eller den studerende skal have for at få en given karakter. Jeg står dog immervæk med det problem, at vores nuværende skala, kan og ofte er svær at gennemskue for nogle elever samt forældre. Især de midterste karakterer er noget mystiske.

Ifølge den gamle 13-talsskala er de midterste karakterer 7, 8 og 9, samtidig med at de i 7-talsskalaen er 4 og 7. Derfor forstår jeg fuldt ud, hvis man har været vand til, at et syvtal var lidt under middel, så kan det være svært at placere firtallet i ens eget overblik over de moderne karakterer, hvor dét repræsenterer den jævne præstation, og dertil er syvtallet blevet en karakter, der dækker rimelig meget i forhold til 13-talsskalens syvtal.

Men jeg har selv to væsentlige problemer med vores karakterskala. For det første irriterer det mig, at den laveste karakter på skalaen i dag er under nul. Faktisk går den helt ned til -3. Alt forladt, jeg forstår udmærket godt, at den laveste karakter skal ligge lavt, især når -3 står for, ”den helt uacceptable præstation.” Men hvorfor skal man stadigvæk vurderes mindre værd end ingen ting, selvom ens præstation ikke ligefrem var god.

En anden ting den nuværende skala ikke gør så godt, efter min mening er, at den fokuserer alt for meget på fejl og knapt så meget på præstation, som den burde efter min mening. Ens indsats, skriftlige aflevering og eller mundtlige fremlæggelse burde blive vurderet både på fejl og indsats på lige fod, men det er ikke det karakterskalaen bryster sig med i dag.

Jeg så gerne en karakterskala, der så ud som følgende:

00: Denne karakter giver for den helt uacceptable præstation. Betydende ikke bestået.

02: Denne karakter gives ved den knapt så tilfredsstillende præstation. Betydende ikke bestået.

4: Denne præstation gives ved den laveste acceptable præstation.

6: Denne karakter gives ved den jævne præstation.

8: Denne karakter gives ved den gode præstation, som vurderes et stykke over middel præstation.

10: Denne karakter gives ved den fortrinlige præstation, der omfatter en klar og god opfyldning for fagets mål, med mindre væsentlige mangler.

12: Denne karakter gives ved den fremragende indsats og præstation, der tydeligt demonstrerer en utømmelig opfyldelse af fagets mål, med få eller ingen uvæsentlige fejl.

Denne karakterskala er bygget på en overkommelig talrække, der starter på 00 for den helt uacceptable karakter, og som slutter ved det flotte 12-tal, der står for den fremragende indsats og præstation, der tydeligt demonstrerer en utømmelig opfyldelse af fagets mål, med få eller ingen uvæsentlige fejl. Denne skala gør op med idéen om, at det mest væsentlige i elevens præstation er antallet af fejl og mangler, og lader indsats og præstation have en større rolle, end det har i dag. Med denne skala kan fremførelse og antallet af fejl gå hånd i hånd som vurderingspunkter, og jeg tror, at den ville kunne gøre godt i vores skolesystem og i vores samfund.

Denne karakterskala er ikke perfekt. Nogle ville mene, at der burde være en karakter, ligesom på 13-talsskalaen, der gives ved den usædvanlige præstation, og jeg ser skam også sådan en karakters potentiale, så man muligvis kunne gøre op med kulturen om, at man er dårlig, bare fordi man aldrig har fået et tolvtal. For med et ”13-tal” ville meget få kunne få topkarakter, derfor ville det blive mere acceptabelt i en gruppe, hvis ingen fik topkarakter, men jeg er ikke sikker på, at den ville kunne give netop den effekt. Muligvis ville den bare negligere det fremragende 12-tal lidt som i dag, hvor enkelte elever ser titallet som en dårlig andenplads frem for den fortrinlige præstation, den jo faktisk repræsenterer.

Men tanken om den helt perfekte karakterskala ser jeg noget svær at fremstille, da der altid vil være argumenter for eller imod et forslag.

Nu vil jeg blot vente spændt på, hvad det nedsatte ekspertudvalg finder frem til. Jeg håber dog ikke, at de bare lader status quo kontinuere eller at de anbefaler den gamle 13-talsskala tilbage, for den blev også fjernet af en årsag, og erstattet med noget andet. Men man kan altid blive inspireret af det afprøvede, og se på hvilke positive elementer det havde, og derefter kan man se, om der er plads til det i det nye system.

B.T.’s artikel kan læses her:

https://www.bt.dk/samfund/regeringen-vil-fjerne-7-trinsskalen-til-fordel-for-en-ny

Skrevet af Steffen Bjørnsgaard Bagger

DSU Vordingborg, Kasserer

Skovstræde 2H, 4773 Stensved




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: NILS JØRGENSEN

Torvet Nykøbing 16. november 2020 kl. 16.03

AF: JOHN WENNERWALD

Goddag til kontantløst samfund 15. november 2020 kl. 21.43