Politiets tilladelseskontor i Greve har uden varsel indført en ny praksis, hvor vejmyndighederne (fx kommunerne) i langt større omfang end tidligere høres, når der skal udstedes tilladelser til særtransporter. Den nye praksis har ført til store forsinkelser i udstedelsen af tilladelserne, særligt på Sjælland og øerne samt øerne.
Transportører med adresse på Sjælland-Fyn og øerne skal søge tilladelser på kontoret i Greve, mens transportører med adresse i Jylland skal søge tilladelser på kontoret i Padborg. Det gælder uanset, hvor i landet transporten skal gennemføres. Det indebærer en helt urimelig forskelsbehandling af transportørerne øst og vest for Lillebælt.
Før tog det højest et par dage at få tilladelser. Nu skal vognmændene ofte vente i mere end en uge på at kunne levere deres ydelser. Dels står materiellet stille, mens ansøgningen om tilladelse til særtransport cykler rundt i bureaukratiet, dels kan kunderne ikke komme videre med deres arbejde, før vindmøllesektionen, maskinen, byggeelementet, COVID-19-pavillionen eller, hvad det nu kan være, ankommer. Det er helt uholdbart og koster dyrt for alle parter.
Det er slet ikke, hvad vi har brug for nu, hvor vi kæmper for at holde hovedet og økonomien oven vande under coronakrisen. Og helt uforståeligt er det, at politiets ændrede praksis kommer uden varsel og uden begrundelse i hensynet til fx trafiksikkerheden eller infrastrukturen.
Mvh.
Erik Østergaard
Adm. direktør
DTL - Danske Vognmænd