cookie-og-privatlivspolitik

Debat

Snigmord på offentlig transport og pendlere

Snigmord på offentlig transport og pendlere




16. december 2018 kl. 12:07 Af Conni Nis-Hansen

Som togpendler har vi længe vidst, at 2019 bød på et halvt års indstilling af togdriften på sydbanen – med følgende besvær og lange transporttider til følge. Men at hele køreplanen for 2019 betyder generelle rejsetidsforringelser, var et ubehageligt og lumsk drag over nakken.

Med de nye køreplaner for tog og bus som trådte i kraft 9. december 2018 har vi fået længere transporttider generelt – og dårligere koordinering med lokalbusser.

Jeg pendler dagligt mellem Ringsted og Stubbekøbing. Togturen Nørre Alslev og Ringsted er for 2019 - i perioden uden for banearbejdet - blevet forlænget 6 til 9 minutter, afhængig af afgang.

Samtidig er koordineringen med bussen Nørre Alslev – Stubbekøbing blevet forringet. Det drejer sig om linie 736, som netop har undgået regionens besparelse. Denne rute har nu kun én afgang som passer med toget – nemlig om morgenen kl. 6.03 fra Stubbekøbing havn. Om eftermiddagen skal man på Nørre Alslev station vente mellem 38 og 53 minutter på at kunne køre de 17 minutter til Stubbekøbing. I 2018 var ventetiden 34 minutter ved ankomst med timedriftstoget – og kun 6 minutter ved ankomst med en af de 2 myldretidstog. Med 2019 planen ankommer myldretidstoget til Nørre Alslev 7 minutter efter at bussen er kørt. Og så må man vente 53 minutter på den næste.

Linie 736 Stubbekøbing – Nørre Alslev har netop undgået regionens besparelser – men med de ændrede tider er der nu færre tog, der er koordineret med bussen. Så passagerantallet vil falde. Hvilket giver et godt argument for også at nedlægge denne rute ved næste besparelsesrunde...

Det tager ca. en uge med uhensigtsmæssige tog og bus-tider, før pendlerne opgiver. Men det tager flere år før pendlerne tør tro på - og planlægge efter - hensigtsmæssige forbindelser. Denne erfaring er baseret på tidligere års ændringer på ruten Stubbekøbing – Nørre Alslev. Når pendler opgiver den offentlige transport, kan det betyde indkøb af bil - hvis det er en mulighed - manglende sikring af arbejdsmuligheder, opgivelse af området som bosætning – og ingen tilflytning.

Som salt i såret har DSB i bladet ”På sporet” præsenteret den nye køreplan for Næstved, Vordingborg og Nykøbing F således: ”Flere hurtigtog uden for myldretiden og i særdeleshed lørdag-søndag, hvor kunderne får syv afgange mere end i dag” Hvad I alverden skal Lolland-Falster bruge det til? Vi kan komme hurtig rundt i vores fritid. Men hvem har råd til det, når vi har forringet transportmuligheder i hverdagen, hvor vi skal opretholde en indtægt samt tage ansvar for en familie og vores lokalsamfund?




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

at lukke broen 15. juni 2019 kl. 15.15

AF: MARTIN WOUTERS

så bruge kommune igen… 11. juni 2019 kl. 12.05

AF: JOHN WENNERWALD

Nu skal der arbejdes 09. juni 2019 kl. 22.03

AF: MARTIN WOUTERS

18,5 mill. i minus KUN på… 05. juni 2019 kl. 13.49

AF: ERIK PFEIFFER DAMGAARD

Dansk Folkeparti og Radikale 03. juni 2019 kl. 20.21