Flere børn er visiteret til specialklasser. En stigning på 23,1 % i 2018.
Vi kan i Lokallisten Lolland undre os over, at man udstiller børn og holder det op mod økonomi i stedet for at reelt at se på, hvad det er Lolland kommunes indsats og tilgang har været.
Lad os tage et eksempel: På den tidligere Madeskovskole i Nakskov, da lagde man klasser sammen for at spare penge. Resultatet blev, at flere elever ikke kunne modtage undervisning og blev ”tabt” eller skulle have hjemmeundervisning. Efterfølgende lukkede man skolen og slusede eleverne over i ny en ny skole. Det har konsekvenser, som der aldrig bliver analyseret på eller beskrevet i de sagsfremstillinger, som politikerne får. Her står kun om økonomi.
Prøv at nærlæs nogle af de mange høringssvar, som der ligger vedr. nedlæggelse af f.eks. Margretheskolen og Madeskovskolen. Det kan undre os, at en politiker, Kasper Roug (S) med kendskab til undervisningsverdenen ikke ser tingene fra et lærer- eller børneperspektiv, men derimod med et koldt embedsmandsblik.
Vi skal turde tage afsæt i netop de børn, som vi har med at gøre. Se på, hvad der lykkedes for børn, også dem med udfordringer. Alle børn kan noget. Hvad med at dyrke deres potentiale, frem for at fokusere på fejlslagen inklusion. Tanken om inklusion er smuk, der hvor det giver mening. Fokuser på uddannelse af de medarbejdere, der har med børnene at gøre. Inddrag leg, natur, fællesskaber, sidemandsoplæring i børnehøjde og lad det være rammen for læring.
Vi tror på, at mange af de lærere, der har med børnene at gøre, godt ved, hvad der skal til, men der lyttes ikke til dem. At udstille børn og gøre dem til et økonomisk problem - uden at tage ansvar, men blot bestille en økonomirapport - Øv, hvor er det tarveligt. Kasper sæt en dag af i dit liv, hvor du og børn- og skoleudvalget tager til Fejø og se, hvad der lykkedes for børn fra vidt forskellige baggrunde.
Leo Christensen, Jørgen A. Andersen og Linda Sommer
Lokallisten Lolland
Adolf Jensensvej 12,-002
3900 Nuuk