Annonce
Erhverv

Årtis ødelæggende kamp bag Maersk Lines underskud

Der er stadig for mange containerskibe i markedet, og det gør det nært umuligt at tjene penge. Foto: Phil Noble (arkiv)/Reuters

På trods af rigeligt med kunder kunne Mærsk ikke tjene penge på at fragte containere i første halvår.

Det burde være en fest at være containerrederi lige nu.

Verden er i en højkonjunktur, og efterspørgslen stiger, da forbrugere og firmaer kloden over vil have varer. Men alligevel kunne A.P. Møller - Mærsks containerforretning ikke tjene penge i første halvår.

På trods af at omsætningen i "Ocean"-divisionen, der tæller Maersk Line og Hamburg Süd, steg markant, måtte A.P. Møller - Mærsk notere et underskud.

- Problemet for hele industrien er, at der er alt for meget kapacitet.

- Det giver dem, der skal have fragtet, en rigtigt god mulighed for at få en god pris og gør det svært at tage en god pris hos containerrederierne.

- Og oven i det har 2018 været præget af kraftigt stigende brændstofpriser, som man ikke kan sende videre til kunderne. Det får indtjeningsevnen til mere eller mindre at forsvinde, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

Det er en sang, der er blevet sunget i containerbranchen i snart et årti. Allerede kort efter finanskrisen satte ind i 2008, blev der talt om voldsom overkapacitet. Og det tema er fortsat siden da.

- Problemet er, at det, der er optimalt for det enkelte rederi, ikke er optimalt for industrien. Alle rederier kæmper for at have de laveste omkostninger for at kunne tilbyde de laveste priser.

- Det får man ved at bestille nye, moderne og effektive skibe. Problemet er, at hvis alle gør det, så ender man med en industri, der køber for mange skibe.

- Det er en ond cirkel, som har præget industrien i årevis, men som der ikke er en umiddelbar løsning på, siger Morten Imsgard.

A.P. Møller - Mærsk har prøvet alt for at bryde den onde cirkel. I perioder har man trukket skibe ud af markedet og opfordret andre til det samme.

I andre perioder har man forsøgt at presse konkurrenter ud af markedet ved at omfavne priskrigen og tage de underskud, det gav.

- Det har været svært at presse konkurrenter ud i konkurs, fordi mange af dem har en helt anden dagsorden. Nogle er familieejede med en stor pengepung.

- Andre er statsejede og bliver kørt ud fra andre forudsætninger. Den kinesiske stat vil gerne have store kinesiske rederier, der kan fragte landets varer. Kræver det, at de giver underskud i 15 år, så er det fint for dem, siger Morten Imsgard.

Lige nu taber A.P. Møller - Mærsk kun få penge. Det hænger sammen med, at efterspørgslen er stærk. Ifølge regnskabet steg den med fire procent i andet kvartal.

- Det er kun, når der er god gang i verdensøkonomien, at det ser o.k. ud. Men det er så også der, at man bliver uforsigtig og bestiller for mange skibe.

- Det er kun efterspørgselsvæksten, der holder skindet på næsen for industrien. Hvis efterspørgslen krakelerer, så krakelerer indtjeningen fuldstændigt i hele industrien, og så kommer de alle sammen til at tabe styrtende med penge, siger Morten Imsgard.

  • FILE PHOTO: The Maersk Line container ship Maersk Sentosa is helped by tugs as it navigates the River Mersey in Liverpool
    Der er stadig for mange containerskibe i markedet, og det gør det nært umuligt at tjene penge. Foto: Phil Noble (arkiv)/Reuters
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Lolland

Trækker stikket: Vil opløse sig selv midt i jubilæumsåret

112

Truet af ekskæreste: "Jeg slår dig ihjel"

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Klip og bøder på Vestlolland

Lolland

Fjerner alle skraldespande

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne

Udland

Mand med alkoholskabende krop frifundet for spritkørsel

Falster

Mark O's nye eventyr tog dem på sengen: "Gud, der er mange"

Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Indland

Beredskab tilbage ved Børsen efter gløder blussede op over natten

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Dronningen om sin gåtur på Falster: - Det var lidt usædvanligt

112

Søstre fra Levakovic-familie idømmes fængsel for at svindle ældre

Indland

Danskernes arbejdsglæde slår rekord

Udland

Tv-tårn brækker over i ukrainsk storby efter muligt angreb

Lolland

Babydrabssagen: Nu er det op til nævningerne og dommerne

Guldborgsund

Se billederne: Dronning Mary på besøg på Falster

112

Kørte spritstiv i lånt bil: Så blev den taget