cookie-og-privatlivspolitik
Bang & Olufsen har tirsdag skiftet administrererende direktør Henrik Clausen, der har haft jobbet siden 2016, med svenskeren Kristian Teär. 
(Arkivfoto)
Bang & Olufsen har tirsdag skiftet administrererende direktør Henrik Clausen, der har haft jobbet siden 2016, med svenskeren Kristian Teär. (Arkivfoto)
Foto: Heinz-Peter Bader/Reuters

Erhverv

Analytiker: Det er et meget svært job at være B&O-direktør

Bang & Olufsen har svært ved at sælge tilstrækkeligt, vurderer investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet.




08. oktober 2019 kl. 09:33 Af Ritzau

Annonce

Bang & Olufsen har svært ved at sælge nok produkter til, at der samtidig er ro til at kunne udvikle nye.

Det vurderer Per Hansen, der er investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet, efter at Bang & Olufsen tirsdag har meddelt, at direktør Henrik Clausen stopper og bliver erstattet af svenskeren Kristian Teär.

- Det har været en rigtig svær og stor opgave for Henrik Clausen, og det bliver det også for den nye direktør.

- Når man kigger på en virksomhed som B&O, så er udfordringen, at selskabet ikke tjener nok til, at der kan lægges nok til side til at investere i nye produkter. Den ro er der aldrig. Der er altid stress, siger Per Hansen.

Det er ifølge B&O's bestyrelsesformand Henrik Clausens eget ønske at stoppe.

Skiftet kommer efter en periode på 11 måneder, der har budt på tre nedjusteringer. Aktien er faldet 75 procent.

Ifølge Per Hansen er B&O's position blandt forbrugerne ikke den samme, som den tidligere har været.

- Verden har ændret sig. For 20, 30 eller 40 år siden købte man et tv fra Bang & Olufsen, som så holdt 10-15 år.

- I dag går udviklingen meget hurtigere, og hvis man ikke er på den opgraderingsvogn som for eksempel Apple med iPhones, så er det svært, siger Per Hansen.

Han mener, at Bang & Olufsen er oppe mod nogle store spillere, som på sigt kan være sværere at konkurrere mod.

- B&O skal hele tiden bevæge sig på et marked, hvor de ikke bare kan lukrere på deres gode design og gode lyd.

- Konkurrenterne er kommet tættere på med stærke produkter, og forbrugerne er blevet mere krævende, siger Per Hansen.

Ifølge Per Hansen står den nye B&O-direktør, Kristian Teär, over for en svær opgave.

- Han skal forsøge at skabe en turnaround, men hvis det ikke lykkes, må opgaven være en plan B, der kunne være at gå sammen med en anden aktør, siger Per Hansen.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47

Annonce