Annonce
Erhverv

Analytiker: Mærsk-medvind til havs kan hurtigt få en ende

Mærsk håber i fremtiden at bevæge sig ind på markedet for containerfragt på land. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Selv om Mærsks overskud på containerfragt til havs vokser, bliver markedet benhårdt fremover, lyder analyse.

Mærsk har fredag præsenteret et regnskab, der viser, at koncernen er blevet endnu bedre til at presse penge ud af markedet for at fragte containere til havs.

Men selv om Mærsk har fået lidt medvind på verdenshavene, kan det blive en kort fornøjelse.

Både Sydbanks analytiker Mikkel Emil Jensen og Mærsk selv spår, at markedet for containerfragt til havs de næste år bliver sværere og sværere.

- Det er positivt, at medvinden kommer af Mærsks egne initiativer. Det er ikke, fordi markedet begynder at blive bedre. Det har i lang tid og vil også i fremtiden været et udfordret marked, siger Mikkel Emil Jensen.

- Der kommer i fremtiden aftagende vækst og stigende brændstofkrav, der får priserne til at stige kraftigt.

Mærsk har i sit regnskab fredag skruet ned for forventningerne til, hvor stort et marked der er at kæmpe om. Det skyldes udsigterne til en lavere vækst globalt og en lavere verdenshandel.

USA og Kinas handelskrig hjælper heller ikke.

Til TV2 News siger Mærsk-topchef Søren Skou også, at koncernen ikke "behøver" at blive større på containerfragt til havs. Han vil hellere fokusere på at tjene så mange penge på det som muligt.

Derimod håber Mærsk at vokse kraftigt på den del af containerfragten, der foregår over land og i luften. Og her viste fredagens regnskab de måske mest holdbare gode nyheder for Mærsk ifølge Mikkel Emil Jensen.

- Mærsk vil gerne mere ind over land kort sagt. Der viser de en flot indtjening. Den overstiger kraftigt udviklingen i omsætningen. Det vidner om, at der er en stærk kontrol med omkostningerne.

Han hæfter sig også ved, at selv om markedet for fragt gennem luften skrumper, har det ikke spændt ben for Mærsks vækst.

- Det er positivt, at Mærsk er på rette vej med den nye strategi. Men der er stadig lang vej igen, siger Mikkel Emil Jensen.

  • Containerhavnen i Aarhus Havn
    Mærsk håber i fremtiden at bevæge sig ind på markedet for containerfragt på land. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Sender regning for dyrere dankort videre til forbrugerne

Maribo

Gammel Aldi-butik solgt: Her er den nye ejer

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Annonce
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket