Annonce
Erhverv

Arla sælger mere skyr og smør: Landmænd får højere priser

Arla sælger mere af sine brandede produkter, der tæller forskellige typer af mejeriprodukter. (Arkivfoto) Foto: Andrew Kelly/Reuters

Arlas salg er vokset i 2019. Det har gjort det muligt at give højere priser til landmændene for deres mælk.

Et større salg af skyr og smør har sidste år været med til at løfte den samlede omsætning hos mejerikoncernen Arla.

Det oplyser det landmandsejede selskab i en pressemeddelelse.

Samlet er omsætningen øget med én procent til 10,5 milliarder euro. Det svarer til lidt mere end 78 milliarder kroner.

Arla forklarer selv fremgangen med primært en stigning i salget af brandede produkter. Tilsammen har de oplevet en salgsfremgang på 5,1 procent.

Arlas brandede produkter dækker over alt fra skyr til smør og videre over til diverse oste.

Eksempelvis har smørproduktet Lurpak bidraget til den samlede vækst ved at have solgt for 588 millioner euro, godt 4,4 milliarder kroner. Det er fem procent mere end året før.

- Arlas globale brands er fortsat kernen i vores forretning, og i 2019 er forbrugernes tillid til vores produkter steget.

- Vi leverede en række populære mejeriprodukter og imødekom dermed den stigende efterspørgsel efter sunde og bæredygtige fødevarer. Det hjalp os med at overgå vores forventninger til væksten for vores globale brands, siger Natalie Knight, finansdirektør i Arla, i pressemeddelelsen.

På indtjeningssiden er der også fremgang for mejerikoncernen.

Det skyldes især omkostningsbesparelser, som har været med til at gøre det muligt at løfte den pris, man betaler til landmændene for deres mælk.

Arla-indtjeningen, der måler den værdi, som Arla skaber per kilo mælk fra landmændene, er i gennemsnit steget til 36,6 eurocent. Det er en forbedring på én procent i forhold til året før.

Oven på det gode år planlægger Arla rekordstore investeringer i 2020.

I alt venter selskabet at investere 619 millioner euro, eller cirka 4,6 milliarder kroner. Penge er møntet på at udvide kapaciteten inden for områder, hvor der især opleves vækst.

Blandt andet investeres der i at fortsætte færdiggørelsen af et tørretårn til mælkepulver i Pronsfelt i Tyskland, udvide mozzarellakapaciteten i Branderup og opgradere det nyerhvervede produktionsanlæg i Bahrain.

Link til pressemeddelelse
  • Arla Foods products are seen in a super market in Copenhagen
    Arla sælger mere af sine brandede produkter, der tæller forskellige typer af mejeriprodukter. (Arkivfoto) Foto: Andrew Kelly/Reuters
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH blev blæst ud af Boxen: Team Esbjerg i særklasse

Gedser

Fanget ved grænsen: Medbragte meget stort, kontant beløb

Sport

Jakob Larsen efter afklapsning: - Det blev mere grimt end nødvendigt

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Nykøbing

Imponeret over kulissen: Se, hvad der er skabt på 13 år

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Nykøbing

Den største nogensinde: Elektrisk stemning og bølge i Boxen

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Nykøbing

Grillede 12 pattegrise før kæmpe-kamp

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Annonce
Annonce
112

"Vi ved godt, at der engang imellem sker noget ved banegården"

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Guldborgsund

For første gang: Nu kan du gå i dronningens fodspor

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken