Stor transport- og logistikvirksomhed skal levere havneservice til Femern Bælt-projektet.
Det gigantiske projekt med at opføre en Femern-forbindelse er i fuld sving, og flere og flere virksomheder bliver koblet på projektet.
En af dem, er den Esbjerg-baserede transport- og logistik-virksomhed Blue Water Shipping, som har åbnet kontor i Rødbyhavn.
- Vi har indgået en aftale med Fehmarn Belt Contractors (FBC), som er dem, der bygger arbejdshavnen og tunnelrenden. Vi skal levere service til de skibe, som arbejder på projektet og være en slags forlænget arm, hvis der er noget, skibene har brug for som for eksempel reparation, proviant eller andet. Vi står også for myndighedsrapportering i forbindelse med skibenes bevægelser og ved besætningsskifte, fortæller Klaus Odby, Port Agency Manager i Blue Water Shipping.
Lokal forankring
Her i starten er de to til at bemande kontoret i pavillonbygningen på havnen. Pernille Marcussen fra Nakskov arbejder fast på kontoret som Port Agency Assistent Manager, og mens ansatte fra Esbjerg-kontoret foreløbig skiftes til at komme og hjælpe til.
- På sigt håber vi, at vi bliver 6-8 ansatte hernede alt efter, hvad fremtiden bringer. Når vi åbner et kontor lokalt, så skal det også være med lokale folk, som er lokalt forankrede. Så det er vigtigt for os at få sat et nyt flag på landkortet, siger Klaus Odby.
Mange grene
Ambitionen er at udvide aktiviteterne i den kommende tid.
- Vi håber på flere kontrakter, så vi kan øge aktiviteterne kraftigt. Udbudsmaterialet er ikke helt defineret endnu, men det vil nok være lignende opgaver, som vi løser nu som at levere havneservice til skibene og projektkunderne. Men derudover tilbyder vi også lastning og losning af skibe, pakhus, transport og logistik, så vi har en bred palet af services, vi kan tilbyde kunderne, forklarer Klaus Odby.
Transportdelen er der også begyndt at komme efterspørgsel på. Derfor er Blue Water også i dialog med de virksomheder, som skal levere ind til projektet for at tale om transportløsninger af forskellige materialer.
- Der er ingen tvivl om, at Femern Bælt-projektet er super attraktivt for et firma som vores, fordi der er så mange grene i det, og fordi vi føler, at vi kan bidrage positivt til mange af de forskellige grene af projektet, hvilket gør det rigtig interessant for os, siger Klaus Odby og fortsætter:
- Det er et kæmpe stort projekt, og så er det et ekstra plus, at projektet løber over så lang tid, så man kan virkelig få bygget en god organisation op omkring projektet.
Vil blive fast
Blue Water har syv lokale kontorer i større danske havne. Resterende større havne dækkes som satellit, hvor der køres til og fra. En udvidelse af transportdelen ved Femern Bælt-projektet kan godt blive koordineret andre steder fra, men havneservice-delen vil være lokalt forankret.
Står det til Blue Water, skal kontoret ikke kun være en midlertidig løsning under opførelsen af Femern Bælt-forbindelsen.
- Vi har en forhåbning om, at arbejdshavnen vil agere indskibningshavn for andre projekter i fremtiden. Det vil give god mening at bevare tunnelfabrikken, og det tror vi også på, så for os er det her også en investering i fremtiden. Vi håber, det bliver en blivende forretning for os, slutter Klaus Odby.