Medicovirksomheden Coloplast har øget sit salg med ni procent over det seneste år.
Den danske medicovirksomhed Coloplast er vokset gennem året, hvor selskabet har øget sit salg over det meste af verden.
Coloplast sælger produkter inden for sundhedspleje - blandt andet stomiposer og katetre.
Selskabet har solgt for 13,3 milliarder kroner i regnskabsårets første ni måneder. Det dækker perioden oktober 2018 til udgangen af juni i år.
Salget er dermed vokset ni procent over det seneste år. Det viser Coloplasts regnskab, der er offentliggjort onsdag middag.
- Vi leverer et stærkt resultat i Europa på tværs af alle forretningsområder, tocifret vækst i USA og forbedret momentum i vores øvrige markeder som følge af en flot udvikling i Kina, siger administrerende direktør Kristian Villumsen i en kommentar.
Det højere salg har også øget Coloplasts indtjening. Overskuddet er øget med ti procent til 3,08 milliarder kroner.
I regnskabet fortæller Coloplast, det nu har lukket sin fabrik i Thisted. Det blev varslet i slutningen af 2017 og betød et farvel til 167 ansatte.
Lukningen har i årets første ni måneder kostet Coloplast 43 millioner kroner.
På sigt er planen, at selskabet kan spare penge ved at producere i udlandet til færre penge end i Danmark.
Coloplasts primære forretningsområder er inden for stomi, kontinens, urologi og hud- og sårpleje.
Stomi og kontinens er de klart største områder målt på omsætning. I øjeblikket lurer Coloplast på, om det skal skille sig af med sin urologi-forretning.
Selskabet forventer at have taget en endelig beslutning i slutningen af 2019.
For hele regnskabsåret 2018/2019 forventer Coloplast at øge salget med ni procent sammenlignet med året før.
Samtidig regner selskabet med en overskudsgrad - penge tjent per krone i salg - på 30-31 procent.