Storbritanniens komplicerede og langstrakte farvel til EU giver kvaler for DFDS, skriver rederiet i regnskab.
Brexit giver uro for rederiet DFDS, der sejler i den Engelske Kanal. Det viser regnskab for tredje kvartal.
Regnskabet byder på en omsætning på 4,4 milliarder kroner, et solidt hop på 12 procent. Det er dog båret af en stor udvidelse i Middelhavet.
- Vores nye fragtruter i Middelhavet udvikler sig som vi forventede ved købet. I Nordeuropa har virksomheder og forbrugere derimod brug for en afklaring om Brexit, før væksten kan fortsætte, skriver administrerende direktør Niels Smedegaard i regnskabet.
Det er specielt fragtforretningen, der er presset. Mens DFDS sejler passagerer på flere ruter, så fylder godstransport meget. Ikke mindste i fragten mellem Storbritannien og Frankrig, som DFDS kæmpede sig ind på for en håndfuld år siden.
- Mængderne på fragtruterne steg seks procent, hvilket var lavere end forventet, idet aktiviteter knyttet til Storbritannien gik ned i tempo, mens handlen mellem Europa og Tyrkiet blev negativt påvirket af en væsentlig devaluering af den tyrkiske lira i august, skriver DFDS.
Regnskabet viser, at shipppingdivisionen har oplevet en omsætningsvækst på 16 procent mens logistikdivisionen er stagneret år til år.
Nettoresultatet for perioden er samtidig faldet betydeligt til 601 millioner kroner mod 686 millioner kroner i tredje kvartal 2017.
For hele året 2018 venter DFDS stadig en omsætningsvækst på 10 procent mens forventningerne til resultaterne er indsnævret til den lave ende af det tidligere interval.
- Opkøb, nye kundeaftaler, optimering og medvind fra økonomisk vækst var forventet i starten af året.
- Siden da Europa mistet sin økonomisk momentum efter usikkerhed om brexit, Italiens gæld og en betydelig svækkelse af den tyrkiske lira, skriver DFDS i regnskabet.