Lokal virksomhed har sikret sig leveringsaftaler med Femern Link Contractors, FLC.
Skilte-virksomheden JO Safety A/S i Nykøbing, der producerer og sælger sikkerhedsskilte til lande i hele verden, har indgået leveringsaftale med konsortiet Femern Link Contractors, FLC, om levering af skilte de kommende år.
Ifølge salgsleder i JO Safety, Mark Ansbjerg, drejer det sig om henvisnings- og oplysningsskilte, sikkerhedsskilte, logoskilte og hjelmmærker.
- Det er skilte, der skal trykkes og leveres med kort varsel, når behovet hos FLC opstår i forbindelse med etableringen af tunnelbyen og tunnelelementfabrikken, fortæller Mark Ansbjerg.
- Som det ofte er i vores branche, så bestilles, produceres og leveres skilte ad hoc. Det sker også i tilfældet med FLC. Derfor er det også på nuværende tidspunkt vanskeligt at forudse, hvor stort et behov FLC løbende får for skiltning de kommende år, tilføjer Mark Ansbjerg.
Foreløbig er Femern-byggeriet for JO Safety i sin spæde start.
- Vi lavede aftalen med FLC før jul, og vi har leveret på nogle få opgaver. Men der er potentiale for meget mere de kommende år, vil jeg vurdere, siger Mark Ansbjerg.
Det er dog i relation til Femern Bælt-byggeriet ikke kun skilte til FLC, som JO Safety leverer til.
- Vi har også aftale med nogle underleverandører til konsortierne. Det gælder eksempelvis affaldshåndteringsvirksomheden Marius Pedersen A/S, fortæller han.
Mark Ansbjerg vurderer, at der er særligt to faktorer, der er medvirkende til, at FLC netop har valgt JO Safety som leverandør af skilte.
- Vi har en åbenlys fordel i, at vi befinder os tæt på byggeriet og derfor vil have kort transporttid og derved leveringstid, hvis der er behov for at rykke hurtigt. Vi vil kunne levere dag til dag, siger han og peger på den anden faktor.
- Vi er med 70 procent af markedsandelene på det danske marked i forvejen eksperter i sikkerhedsskilte. Det er vores kerneforretning, så vi har det produktionsmæssige setup til hurtigt at producere og levere i de rigtige materialer, lyder det fra Mark Ansbjerg, der på nuværende tidspunkt vurderer, at der ikke er brug for flere medarbejdere for at løse opgaverne for FLC.
- Men hvis det griber om sig, så kan det naturligvis ikke afvises. Med den logistik og det setup, vi har nu, så kan vi hurtigt reagere også på større ad hoc-ordrer, understreger Mark Ansbjerg.
Evnen til omstilling
2020 var, som Folketidende tidligere har beskrevet, et atypisk år for JO Safety A/S på grund af covid-19.
- Der opstod pludselig et stort behov og efterspørgsel på sundhedsskilte og informationsskilte omkring covid-19. I den situation fik vi meget brug for vores evne til at omstille os fra sikkerhedsskiltning til en anden type skilte, fortæller Mark Ansbjerg.
- Det betød, at vi fik meget travlt i 2020, og den evne kommer vi også til at gøre brug af de kommende år i relation til leverancer af skilte til brug ved Femern Bælt-byggeriet, siger han og tilføjer:
- Derfor går vi nu også i gang med at være mere proaktive i forhold til potentielle underleverandører på Femern-projektet, hvor vi er klar til at målrette produkter til Femern-projektet, siger Mark Ansbjerg.
JO Safety A/S har også leveret næsten al skiltning på byggeriet af Storstrømsbroen.
- Så vi har knowhow fra andre byggepladser og infrastrukturprojekter, som vi kan bruge på Femern-byggeriet. Så der er ingen tvivl om, at vi forventer travlhed de kommende år, og det er Femern Bælt-byggeriet i høj grad en brik i, konstaterer Mark Ansbjerg.
I begyndelsen af december blev JO Safety A/S som tidligere omtalt overtaget af den børsnoterede svenske koncern Bergman & Bevings Division Workplace Safety.
- Det er sket med en strategi om at etablere virksomheden stærkere på det skandinaviske marked. Det betyder, at der bliver sat et gear mere på i forhold til mulighederne for at investere i både medarbejdere og i automatiseret produktionsudstyr, vurderer Mark Ansbjerg.