cookie-og-privatlivspolitik
Sådan så der ud på den kommende metrostation ved Frederiksberg Allé tilbage i februar. Den bliver ligesom de øvrige stationer først klar til åbning i september.
Sådan så der ud på den kommende metrostation ved Frederiksberg Allé tilbage i februar. Den bliver ligesom de øvrige stationer først klar til åbning i september.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Erhverv

Direktør: Ny tidsplan for Metro-åbning er realistisk

Henrik Plougmann Olesen har svært ved at få øje på, hvad der skulle kunne forhindre åbningen af Cityringen.




21. maj 2019 kl. 12:22 Af /ritzau/

Annonce

Der skal ske noget fuldstændigt uforudset, hvis ikke det nyeste skud på Metro-stammen i København, Cityringen, åbner i september.

Det vurderer Henrik Plougmann Olesen, der er administrerende direktør for Metroselskabet, som tirsdag endegyldigt måtte konstatere, at københavnerne ikke som planlagt kan tage den nye Metro i brug i juli.

- Vi mener, at vi har lavet en realistisk tidsplan. Den er lavet i samarbejde med de to hovedentreprenører og myndighederne, der skal give de krævede godkendelser.

- Vi har taget hinanden i ed på det her, men det forudsætter selvfølgelig, at aftalerne bliver holdt, siger direktøren.

Han kunne allerede i april konstatere, at hovedentreprenøren CMT ikke nåede en aftalt milepæl for, hvornår arbejdet skulle være færdigt.

Det drejer sig blandt andet om ventilation, lysinstallationer og brandalarmer, der ikke er blevet gennemtestet. Og når de ikke er det, kan man ikke få de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.

- Forsinkelsen smitter af på en af de andre entreprenørers arbejde, fordi de ikke kan komme i gang til aftalt tid.

- Det er vi kontraktligt forpligtet til at betale for, men vi kan til gengæld gøre et krav gældende over for dem, der har udløst kædereaktionen.

- Den proces er imidlertid udskudt, så den ikke forsinker selve åbningen, siger Henrik Plougmann Olesen, der ærgrer sig over at måtte rykke tidsplanen endnu engang.

Første gang, det skete, var tilbage i 2014, hvor støjklager betød, at arbejdet med tunnelboringerne måtte stoppes flere gange.

- Jeg ville da allerhelst have kunnet fortælle, at vi kunne åbne før tid. Men vi sørger for at lære af det her og tager den viden med til de kommende metrobyggerier i Sydhavn og Nordhavn, siger han.

I juni vil Metroselskabet melde den præcise åbningsdato ud.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

AF: JOHN WENNERWALD

Guldregn 08. september 2019 kl. 17.37

AF: LARS STIG HANSEN

Marielyst torv – gener fra… 07. september 2019 kl. 21.59

AF: BJARKE ROSENKILDE

Henrik Sass Larsen tilbage… 04. september 2019 kl. 23.40

Annonce