Folketidende Gruppen afventer politiske forhandlinger om mulig hjælpepakke.
Corona-krisen rammer i denne tid også de lokale og regionale aviser hårdt.
Lokalt på Lolland-Falster har Folketidende Gruppen registreret et drastisk fald i annonceindtægterne, siden statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag 11. marts meddelte, at landet i høj grad skulle lukke ned for at minimere risikoen for smittespredning af corona-virus.
I den forbindelse har Folketidende Gruppen i den forgangne uge i flere medier været fremhævet som et lokalt mediehus, der frygter for eksistensen.
- Vi har siden statsministerens pressemøde registreret et indtægtsfald på annoncer på cirka 50 procent, så det har naturligvis stor betydning for virksomheden, konstaterer Folketidende Gruppens bestyrelsesformand, Lars Hvidtfeldt.
Han peger på, at Folketidende Gruppen i den sammenhæng har lavet flere tilbud til annoncørerne, hvor der blandt andet tilbydes mere annonceplads.
- Men virksomheden er ikke truet på eksistensen hverken i morgen eller om en måned, slår Lars Hvidtfeldt fast.
Han giver udtryk for, at mediehusets økonomi er stærk og sund.
- Vi har de senere år via overskud opbygget en kassebeholdning, som sikrer virksomheden op mod seks måneder ud i fremtiden. Men hvis ikke situationen ændrer sig, så vil kassen også være tom til den tid, siger Lars Hvidtfeldt og tilføjer.
- For fem og ti år siden stod vi i en situation, hvor vi ikke havde en kassebeholdning som nu. Dengang havde vi en driftskredit, og vi var derfor dengang noget mere udsat, fortæller Lars Hvidtfeldt, der understreger, at mediehusets bestyrelse er klar til at agere.
- Det er klart, at vi skal agere. Men lige nu afventer vi på kort sigt, hvad der kommer ud af de politiske forhandlinger, der forventes at skulle finde sted i nærmeste fremtid omkring en eventuel hjælpepakke til de regionale medievirksomheder, siger Lars Hvidtfeldt med henvisning til, at interesseorganisationen Danske Medier har orienteret kulturminister Joy Mogensen (S) om mediehusenes særlige udfordringer skabt af coronakrisen.
Lars Hvidtfeldt peger, ligesom formand for Danske Medier, Jesper Rosener, på, at de nuværende hjælpepakker er designet til at hjælpe virksomheder, der har mindre aktivitet som følge af coronakrisen.
Det er ikke tilfældet hos medierne, hvor annoncekronerne godt nok mangler, men forretningerne stadig kører.
- Folketidende Gruppen har, ligesom alle regionale mediehuse, en vigtig publicistisk rolle at udføre. Så vi sender naturligvis ikke vores redaktionelle medarbejdere hjem lige nu. Vi skal dække alt det, der sker omkring os. Vi mister nogle annoncer, men vi udgiver jo stadig aviser. Så vores vareforbrug fortsætter uændret, peger han på.
Han håber og tror derfor på, at der laves en pakke, hvor medierne kan få en håndsrækning til at erstatte de tabte annoncekroner.
- Jeg har noteret mig opbakning fra flere af landets borgmestre, og en erkendelse af den vigtige rolle de regionale mediehuse spiller for den demokratiske sammenhængskraft i samfundet. Derudover har jeg også noteret mig, at der hos flere politiske partier på tværs af Folketinget vises en vilje til at hjælpe de lokale og regionale medier, så vi også har den type medier efter krisen, lyder det fra Lars Hvidtfeldt.