Femern A/S har netop sendt arbejdet med en større transformerstation i udbud.
ERHVERV En ny transformerstation skal levere grøn strøm til de elektriske tog, der skal køre gennem Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland.
Og arbejdet med etableringen af transformerstationen er netop sendt i udbud af Femern A/S.
Transformerstationen skaber også kapacitet til et større anlæg med ladestationer til elektrificeret vejtransport nær tunnelen.
Den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver sikkerhed for en konstant strømforsyning.
Tæt på tunnelportal
Derfor skal tunnelen have sin egen store transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.
Opgaven med at bygge transformerstationen er sendt i udbud med prækvalifikation af interesserede bydende inden sommerferien og med henblik på opstart i 2023, oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
- Der er tale om en entreprise til et trecifret millionbeløb, hvilket er i en liga, som både danske og udenlandske bydende vil være interesserede i, fortæller Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.
Et unikt anlæg
- Det bliver et unikt anlæg på dansk grund i forhold til størrelse og den mængde kapacitet, vi får brug for. Transformerstationen skal levere strøm både til togdriften og tunnelens mange elektriske installationer. Vi forventer, at det vil være en attraktiv opgave for flere aktører inden for dette felt, tilføjer Kirsten Christensen.
Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark og skal fordele strømmen til både Femern-tunnelens jernbane og installationer samt godt 10 kilometer jernbane på Lolland.
Stiller høje krav
I dag udgør den grønne andel af Energinets strøm omkring 80 procent på Lolland via blandt andet vindenergi, hvor Lollands ambitioner på vedvarende energi går hånd i hånd med Femern-projektets klimaplaner.
Når tunnelen åbner i 2029 forventes andelen af strøm fra vedvarende energi i regionen at være tæt på 100 procent.
Femern A/S vil i kontrakten stille høje krav til energieffektivitet, og transformerstationen skal være forberedt til betjening af fremtidens elektriske transportformer.
Den moderne transformerstation får afsat kapacitet til, at den kan forsyne fremtidens elektrificerede vejtransport med for eksempel ladestationer nær tunnelen.
- Femern-tunnelen bliver en fuldt elektrificeret, grøn transportkorridor for passager- og godstog. Den færdige tunnel og transformerstationen vil give et solidt bidrag til den grønne omstilling i transportsektoren, siger Kirsten Christensen.