cookie-og-privatlivspolitik
M/F Copenhagen sejler på ruten mellem Gedser og Rostock.
"M/F Copenhagen" sejler på ruten mellem Gedser og Rostock.
Foto: Lars Sørensen/Scandlines

Erhverv

Færge sejler snart med vindkraft-teknologi

Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen “M/F Copenhagen” med fire til fem procent.




24. november 2019 kl. 10:30 Af Jesper Bøgh

Annonce

Det forberedende arbejde til installation af rotorsejl på hybridfærgen “M/F Copenhagen”, der sejler på overfarten mellem Gedser og Rostock blev afsluttet under det planlagte værftsophold i efteråret 2019.

Sidst i oktober satte “M/F Copenhagen” kursen mod skibsværftet Remontowa i Polen.

Det var første gang, siden færgen gik i drift i december 2016, at den forlod sine vante omgivelser på ruten mellem Gedser og Rostock for at tage på værft, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

Under opholdet fik færgen - ud over det regelmæssige klasseeftersyn af klassifikationsselskabet Lloyd's Register - monteret et stålfundament og lagt kabler som forberedelse til installation af rotorsejl.

Selve rotorsejlet installeres i andet kvartal 2020. Færgen har desuden fået en ny mast, da det bagerste toplys skal være placeret foran rotorsejlet.

Med beslutningen om at installere et rotorsejl på “M/F Copenhagen” bruger rederiet den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi, og investerer dermed i miljøvenlig vindkraftteknologi. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

Rotorsejlet er en 30 meter høj roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen “M/F Copenhagen” med fire til fem procent.

Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet.

Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.

Færgen har fået monteret en ny stopfender agter i styrbordssiden, så den kan bruge et alternativt leje i Rostock, hvis Scandlines' sædvanlige leje skulle være optaget.

Desuden fik færgens closed-loop-scrubber, der vasker mindst 90 procent af svovl og sodpartikler ud af færgens udstødning, en overhaling.

Også færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger.

- Vi kom i mål med de mange opgaver, der skulle løses under værftsopholdet, så vi kan opretholde vores stabile og pålidelige drift, og færgen er klar til at få installeret rotorsejlet i andet kvartal 2020, siger Fini Alsted Hansen, Technical Superintendent.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce