Aktivitetsniveauet stiger og stiger på Femern-projektet.
- Hvis farten på Femern Bælt-byggeriet var 10 kilometer i timen i foråret, så er farten steget til 100 kilometer i timen efter sommerferien. Inden nytår er vi oppe på 240 kilometer i timen.
Sådan beskriver direktør Stig Rømer Winther (billedet), Femern Belt Development, aktivitetsniveauet i forbindelse med det store tunnelprojekt ved Rødbyhavn og konstaterer:
- Det er nu, man skal springe på toget, hvis man vil med.
En af de lokale virksomheder, der så at sige har været ombord på toget i flere år, er Nørre Alslev-MSE Entreprise A/S, der ifølge direktør Jan Sørensen siden 2013 har løst opgaver for mere end 100 millioner kroner. Andre virksomheder, der forsøger at springe på toget, har medarbejdere, der jævnligt fysisk lægger vejen forbi området i Rødbyhavn for at have fingeren på pulsen, som eksempelvis Katrine Straarup, projekt- og marketingansvarlig i Global Tunnelling Experts, udtrykker det.
Samtidig lyder opfordringen fra flere, at virksomhederne på Lolland-Falster skal være hinandens bedste kollegaer og kammerater ved at sikre, at så mange lokale virksomheder som muligt får del i projektet.
Læs også artiklerne: Femern-aktivitet mangedobles - "Farten stiger på aktivitetsniveauet" i Folketidendes store erhvervstillæg tirsdag.