cookie-og-privatlivspolitik
Formand for Danske Sukkerdyrker, Troels Frandsen, beskriver årets roehøst som flot.
Formand for Danske Sukkerdyrker, Troels Frandsen, beskriver årets roehøst som flot.
Foto: Flemming Keith Karlsen/Arkiv

Erhverv

Flot udbytte i roehøsten

Roekampagnen er på trods af en forlænget kampagne på sukkerfabrikken i Nykøbing generelt forløbet godt, vurderer roedyrkerformand.




22. januar 2021 kl. 17:40 Af Jesper Bøgh

Annonce

Denne sæsons roehøst og roekampagne er generelt meget tilfredsstillende.

Det er meldingen fra formanden for Danske Sukkerroedyrkere, Troels Frandsen, Vantore.

- Det er en meget flot roehøst. Dog ikke rekord. Udbyttet i gennemsnit lyder på 13,7 tons sukker pr. hektar. Det er ikke langt fra rekorden på 14,1 tons sukker pr. hektar, konstaterer roedyrkerformanden, der samtidig betegner roernes sukkerprocent og renhedsprocent som værende generelt fin.

Ifølge Nordic Sugar var gennemsnittet for uge 1 på 17,7 procent sukker, mens renhedsprocenten var på 90,6.

Troels Frandsen vurderer samtidig, at vejret, siden de sidste roer blev høstet 1. december, har været noget nær optimalt.

Annonce

- Der har generelt ikke været de store temperaturudsving. Roekulerne har haft et godt køleskab med temperaturer lige over frysepunktet det meste af tiden, konstaterer han og vurderer samtidig, at sidste uges dage med både dags- og nattefrost ikke har haft den store betydning i den sammenhæng.

- Blandt andet fordi Toptex, der bliver lagt over roekulen, beskytter mod hård frost og høj varme. Derudover holdes roekulen også tør, siger han.


Lang kampagne

Det har dog været en anderledes lang kampagne i år. Kampagnen stoppede som bekendt 4. januar på sukkerfabrikken i Nakskov, mens det forventes, at kampagnen på Nykøbing Sukkerfabrik løber frem til omkring 10. februar.

- Normalt ville begge fabrikker slutte kampagnen omkring nu, men det har ikke kunne være anderledes på grund af den miljøgodkendelse, der ligger for sukkerfabrikken i Nakskov. Derfor er det en lang kampagne på fabrikken i Nykøbing, konstaterer formanden og nævner, at der har været bump på vejen.

- Der har været nogle tekniske uheld, men Nordic Sugar har ydet en stor indsats for at få kampagnen til at glide på bedst mulig vis ud fra de forudsætninger, som har været, siger Troels Frandsen, der vurderer, at årets kampagne helt overordnet er forløbet godt.

Annonce

Læs også artiklen: "Generalforsamling udskydes" i fredagens Folketidende



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HENNING BECH JOHANSEN

Axeltorv i Nakskov 01. marts 2021 kl. 11.48

AF: JOHN WENNERWALD

Facebook skal bidrage 28. februar 2021 kl. 21.20

AF: JOHN WENNERWALD

Vinterferie med familien 22. februar 2021 kl. 09.44

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Billetten til vores verden 21. februar 2021 kl. 12.54

AF: PER HØYEM

Granfeltsgård 18. februar 2021 kl. 14.31

AF: PAW HALLANDSON

Skanlux sommehusene på Marielyst 15. februar 2021 kl. 20.24

Annonce

ANNONCE