Butikskæden Flying Tiger Copenhagen har sat butiksåbninger på pause og sat spareplan i søen.
2018 var et svært år for butikskæden Flying Tiger Copenhagen, der sælger alt fra neglefiler til chokoladebarer, plastikkrus og skøre hatte.
Kæden kommer ud af 2018 med et minus på 541 millioner kroner. Det oplyser selskabet i sit årsregnskab, der er offentliggjort mandag.
Flying Tigers overskud er faldet de seneste tre år, men der er tale om første underskud siden 2006.
- Det er udfordrende tider for detailbranchen generelt. Heldigvis for Flying Tiger Copenhagen sætter kunderne stadig pris på vores koncept.
- Selv om resultatet i 2018 er utilfredsstillende, er Flying Tiger Copenhagen stadig en profitabel forretning, skriver direktør Martin Jermiin i regnskabet.
En del af underskuddet skyldes regnskabsteknik og en nedskrivning af værdien af kædens varelagre samt udgifter til lukninger af butikker.
Flying Tiger har 990 butikker på tværs af 30 lande, og salget blev løftet med 11 procent til 5,6 milliarder kroner i 2018. De danske forbrugere købte for 514 millioner kroner.
Trods fremgangen har Flying Tiger altså ikke været i stand til at veksle det til indtjening.
Flying Tiger har dog allerede for flere måneder siden sat gang i en spareplan, der skal vende udviklingen.
Der er sat en pause på nye butiksåbninger, og fokus er rettet mod at tjene penge.
Det vil blandt andet betyde, at selskabet vil lukke butikker, der ikke tjener penge - eller alternativt rykke dem til nye adresser.
Desuden har Flying Tiger Copenhagen skåret 25 procent af stillingerne på hovedkontoret i Danmark, hvilket har betydet farvel til 75 ansatte.
Kædens ejer, kapitalfonden EQT, skød tidligere i år 350 millioner kroner ind som en del af planen og vil senere i år støtte kæden med 125 millioner kroner.
Direktør Martin Jermiin fortæller, at salget i de første fire måneder af 2019 har udviklet sig positivt.
Martin Jermiin blev ansat tidligere i år og har afløst Mette Maix, der i april valgte at sige sit job op efter halvandet år som administrerende direktør.