cookie-og-privatlivspolitik
E-cigaretter er elektroniske cigaretter, der typisk består af en beholder med en væske, et batteri og en brænder til at opvarme væsken, så der kan dannes dampe. (Arkivfoto.)
E-cigaretter er elektroniske cigaretter, der typisk består af en beholder med en væske, et batteri og en brænder til at opvarme væsken, så der kan dannes dampe. (Arkivfoto.)
Foto: Eva Hambach/Ritzau Scanpix

Erhverv

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Det er ulovlig reklame, når e-cigaretfirmaet Smoke-It anvender sit navn på sin hjemmeside, vurderer myndighed.




18. juli 2019 kl. 11:26 Af /ritzau/

Annonce

E-cigaretfirmaet Smoke-It er torsdag blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.

Ifølge myndigheden har firmaet på sin hjemmeside overtrådt et reklameforbud for e-cigaretter.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at navnet i sig selv er en opfordring til at ryge, og at firmaet derfor ikke må bruge det på nettet.

Derudover har firmaet "anvendt salgsfremmende billeder og udsagn med positivt ladede vendinger" om produktet, lyder det.

- Vi ser desværre mange reklamer for e-cigaretter på hjemmesider og sociale medier.

- Men det totale forbud mod reklamer for e-cigaretter gælder naturligvis også på nettet, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Hos firmaet Smoke-It er man uenig i vurderingen.

Her mener ejer og direktør Jens Nygaard Andersen, at de danske regler og deres tolkning går for vidt i forhold til EU-regler på området.

- Forbrugerombudsmanden har læst reglerne på én måde. Vi har læst dem på en anden måde og synes, at de skal fortolkes anderledes. Så derfor mener vi, at det skal for en dommer, siger han.

Forbrugerombudsmanden skriver, at det ifølge loven om elektroniske cigaretter er "ulovligt at reklamere for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere over for offentligheden".

- Forbuddet omfatter alle handlinger, som har til formål at sælge e-cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning, skriver myndigheden.

Smoke-It ejeren understreger, at virksomheden de seneste måneder har været i dialog med Forbrugerombudsmanden og har forsøgt at luge ud i blandt andet de positive vendinger på hjemmesiden.

Hvor man tidligere har beskrevet e-cigaretters smag med tillægsord som "dejlig", har man nu fjernet de positive vendinger, siger han.

Men at navnet Smoke-It i sig selv er reklame og ikke må bruges på nettet, kan firmaet ikke leve med, mener Jens Nygaard Andersen.

- Det er dét, der gør rigtig ondt på os. Det vil forvirre alle kunderne, siger han.

Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder forskellig forbrugerbeskyttende lovgivning.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce