cookie-og-privatlivspolitik
Mikkel Wesselhoff, direktør i Business Lolland-Falster, og Stig Rømer Winther, Femern Belt Development, beskriver de lokale virksomheders involvering i Femern Bælt-byggeriet som en stor succeshistorie.
Mikkel Wesselhoff, direktør i Business Lolland-Falster, og Stig Rømer Winther, Femern Belt Development, beskriver de lokale virksomheders involvering i Femern Bælt-byggeriet som en stor succeshistorie.
Foto: Jan Knudsen

Erhverv

Fuld tryk på Femern-opgaver

Lokale virksomheder har i høj grad grebet vækst-mulighederne på Femern Bælt-projektet,
lyder det fra Femern Belt Development og Business Lolland-Falster.




06. april 2021 kl. 14:26 Af Jesper Bøgh

Fonden Femern Belt Developments direktør, Stig Rømer Winther, har i mere end et årti - 13 år for at være mere præcis - konstant opfordret og anbefalet det lokale erhvervsliv på Sjælland, Lolland-Falster og Sydfyn til at være klar i startblokken til Femern Bælt-byggeriet.

- Femern Bælt-projektet er en kæmpestor succeshistorie for det lokale erhvervsliv og de lokale virksomheder, der i meget høj grad har sikret sig opgaver i forbindelse med dette kæmpe store anlægsprojekt, konstaterer Stig Rømer Winther i dag cirka tre måneder efter, at transportminister Benny Engelbrecht (S) ved nytår tog det første symbolske spadestik til Femern Bælt-byggeriet i Transportministeriet.

Det er en påstand, der bakkes op af direktør Mikkel Wesselhoff, Business Lolland-Falster.

- Der er grund til at være mere end almindelig optimistisk på vegne af de lokale virksomheder, slår han fast.

Direktørerne slår fast, at Femern Belt Development og Business Lolland-Falster har et meget tæt samarbejde i forhold til at identificere de muligheder, der eksisterer og vil opstå i forbindelse med Femern Bælt-byggeriet.

Annonce

- Vi arbejder på to akser i forhold til Femern Bælt-projektet. Den ene handler om at få så meget ud af projektet, som muligt i anlægsfasen. Den anden handler om, at aktiviteterne i anlægsfasen skal aflejres i landsdelen på lang sigt, påpeger Mikkel Wesselhoff.


60-65 LF-virksomheder

Han anslår, at cirka 60-65 lokale virksomheder på nuværende tidspunkt løser direkte eller indirekte opgaver relateret til Femern Bælt-projektet.

- Vi har i fællesskab eller hver for sig bidraget til, at en del af opgaverne er landet i lokalområdet, vurderer han.

Stig Rømer Winther, der har tæt kontakt til bygherren Femern A/S og de to konsortier, Femern Link Contractors, FLC, og Fehmarn Belt Contractors, FBC, vurderer, at det lokale erhvervsliv har travlt i denne tid.

- Jeg ved fra konsortierne, at man er glade og tilfredse for de lokale virksomheder, der stiller op, når der bliver kaldt, også når det sker med meget kort varsel. De er oppe på beatet, slår han fast.

Annonce

Mikkel Wesselhoff stemmer i.

- De lokale virksomheder har gjort sig klar til opgaven, og det betyder, at de er klar til opgaven - også på et meget højt specialiseret niveau, siger han.

Stig Rømer Winther vurderer, at datoen 3. november 2020 var meget skelsættende.

Det var dagen, hvor den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig klart afviste klagerne over den tyske godkendelse af Femern Bælt-byggeriet.

Det skabte klar bane til at bygge tunnellen fra Lolland og lade den gå i land på Femern.

Annonce

Ved den lejlighed overraskede den tyske forvaltningsdomstol med en klokkeklar afvisning af klagerne.


Ketchupeffekt

- Derfor oplevede vi i tiden efter nærmest en ketchupeffekt, der accelererede hurtigere end forventet, vurderer Stig Rømer Winther.

- Og det skete i kombination med, at de lokale virksomheder var parate og agile til at påtage sig den efterspørgsel, der hurtigt blev større, tilføjer Mikkel Wesselhoff.

Det handler langt fra kun om opgaver for lokale virksomheder, der direkte er involveret i anlægsprojektet.

- Det gælder også de indirekte og afledte effekter og opgaver, som blandt andre hoteller, leverandører af sikkerhedsudstyr, byggemarkeder og cateringvirksomheder løser, påpeger Stig Rømer Winther.

Annonce

Mikkel Wesselhoff understreger i den forbindelse, at Femern Bælt-projektet kun lige er påbegyndt for alvor.

- Vi skal huske på, at vi med den aktivitet, vi ser lige nu, fortsat befinder os i den spæde start på projektet. Der er fortsat mange muligheder, der skal gribes de kommende 10 år, slår Mikkel Wesselhoff fast.

Og Stig Rømer Winther påpeger, at der vil opstå mange muligheder de kommende år.

- Vi er på nuværende tidspunkt nået længere, end vi havde håbet på i forhold til at få involveret lokale virksomheder i projektet. I den forbindelse er det også på sin plads at rose bygherren og konsortierne for at være meget opmærksomme på at være en aktiv del af det lokalsamfund, de befinder sig i. Det er min oplevelse, at de er opmærksomme på også at yde en slags tilbagebetaling til lokalområdet, lyder det fra Stig Rømer Winther.

Han beskriver det i det hele taget som svært at bevare pessimismen.

Annonce

- Ultimo 2021 vil den økonomiske og beskæftigelsesmæssige temperatur i landsdelen være en del varmere end nu, siger han.

Mikkel Wesselhoff vurderer ligeså, at der de kommende år vil være et endnu større potentiale for lokale virksomheder på anlægsprojektet.

- Hvis farten på projektet er omkring 20 kilometer i timen på nuværende tidspunkt, så vil det nå 100 kilometer i timen i 2024. Det er vanskeligt at sætte tal på, hvor mange lokale virksomheder, der til den tid vil være direkte eller indirekte involveret. Men potentialet er i hvert fald fortsat kæmpestort for lokale virksomheder, slår Mikkel Wesselhoff fast.

Stig Rømer Winther kalder det nuværende aktivitetsniveau for første bølge.

- Lige nu er vi i den første bølge, hvor lokale virksomheder, der var med fra starten, de kommende år vil vokse sig fede. I anden bølge vil virksomheder i et større opland fra Sjælland og Sydfyn også komme med, siger han.


Stigende interesse for LF

I den forbindelse nævner Mikkel Wesselhoff også en fortsat stigende interesse for at etablere virksomheder på Lolland-Falster.

- Vi har sagt det i et stykke tid. Der er en støt stigende interesse for erhvervsområderne i landsdelens erhvervsparker. I øjeblikket er vi i dialog med cirka 60 virksomheder om etablering på Lolland-Falster, fortæller Mikkel Wesselhoff, der tilføjer:

- Jeg hører fra virksomhederne, at de både vil involveres i Femern-projektet, men at de også ser en fremtid i området på lang sigt. Det er meget vigtigt, at vi også tager det lange perspektiv, slår han fast og roser derfor også landsdelens to kommuner.

- Det har været fremsynet i forhold til at få gjort erhvervsområder klar til den efterspørgsel, vi i stigende grad oplever nu, siger Mikkel Wesselhoff fast.

Overfor Folketidende udtrykte transportminister Benny Engelbrecht (S) ved et besøg på Femern Bælt-projektet i september 2020 forhåbning og tro på, at tunnelelementfabrikken og den tilhørende havn vil kunne gøre gavn i fremtiden, også når Femern Bælt-forbindelsen er færdig.

- Den vil kunne levere elementer til en eventuel sænketunnel i forbindelse med Østre Ringvej i København, sagde ministeren om en tunnelforbindelse, der - via Nordhavnsvej og Nordhavnstunnel - forbinder Helsingørmotorvejen i nord med enten Amagermotorvejen eller Øresundsmotorvejen i syd.

- Fabrikken vil muligvis også kunne komme i spil i forbindelse med den tunnel, der skal forbinde Femern med det tyske fastland. I et længere perspektiv kan en eventuel Kattegat-forbindelse også få lavet tunnelelementer her. Der er i hvert fald potentiale og perspektiver i, at fabrikken også vil kunne benyttes i forhold til andre infrastrukturprojekter, sagde Benny Engelbrecht dengang.

Både Stig Rømer Winther og Mikkel Wesselhoff ser store perspektiver i, at den kommende tunnelelementfabrik kan være er aktiv for landsdelen også efter det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er produceret.

- Hvis tunnelelementfabrikken bliver bygget til at blive stående i 15 år eller mere, så vil det have meget stor positiv betydning i mange, mange år frem for Lolland-Falster, slår Stig Rømer Winther fast - og Mikkel Wesselhoff ser nærmest uanede muligheder for tiltrækning af virksomheder.

- Det vil gøre det meget attraktivt for højtspecialiserede virksomheder at etablere sig permanent på Lolland-Falster, vurderer han.

Læs mange flere artikler om byggeriet i Folketidendes store Femern tillæg mandag



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

AF: PAW HALLANDSON

Sol og vind går helt i sort… 02. april 2021 kl. 21.47

Annonce

ANNONCE