cookie-og-privatlivspolitik
Personlige relationer og lokal sammenhængskraft er vigtige ingredienser i de lokale fødevare-succeser. Her er Martin Iversen fra Falster Destilleri & Bryghus og Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster på besøg hos Julie Færch på traktørstedet Pomle Nakke på Falster.
Personlige relationer og lokal sammenhængskraft er vigtige ingredienser i de lokale fødevare-succeser. Her er Martin Iversen fra Falster Destilleri & Bryghus og Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster på besøg hos Julie Færch på traktørstedet Pomle Nakke på Falster.
Foto: Business LF

Erhverv

God smag er et fælles anliggende

Lokale virksomheder spiller hinanden stærke. Den gode lokale smagsoplevelse bygger ikke kun på kvalitet og ambition, men i lige så høj grad på sammenhængskraft.




23. oktober 2021 kl. 19:00 Af Denny Michael Jakobsen

Næste gang du besøger et spisested, som fortæller, at de serverer mad og drikke leveret fra producenter i lokalområdet, så er der typisk også en anden fortælling, som er lidt mere personlig, og som du næppe bliver fortalt. Den handler ikke så meget om kvalitet, smag og bæredygtighed, men om mennesker.

De lokale fødevareklynger rummer ofte mere end blot fælles høje ambitioner i forhold til service og kvalitet. Bag de friske råvarer, de bæredygtige produkter og den elegante tilberedning gemmer sig den måske vigtigste ingrediens: fællesskab og sammenhængskraft.

- Vi er afhængige af hinanden. Vi bygger vores succes på alt det gode, lokalområdet kan byde på til maven og ganen. Og det kræver, at vi har stærke og tillidsfulde lokale relationer.

Sådan siger Julie Færch, sommelier hos Falsters Kyst, der driver Pomle Nakke Traktørsted samt bageri, spisested og udskænkning på Hesnæs Havn på Falster.

20 kilometer længere sydpå ad landevejen står Martin Iversen, ejer og brygmester i Falster Destilleri & Bryghus og smager til. Han er grunden til, at Julie Færch kan servere lokalt brygget øl til sine gæster, men omvendt er hun også en vigtig årsag til, at Martin Iversen har udvidet sin virksomhed og fået succes med det.

Annonce

- Jeg har i en årrække haft stigende succes med min gin, whisky og andet spiritus, og jeg har også haft en mindre ølproduktion ved siden af, som jeg faktisk havde opgivet at udvikle yderligere på. Så kom Julie forbi og spurgte, hvorfor jeg ikke havde nogle flere øl at vælge imellem, for hun havde brug for at kunne tilbyde sine kunder en bred variation af lokalt brygget øl, fortæller Martin Iversen.


Stærkt lokalt netværk

Den korte version af historien er, at med Julies mellemkomst fik Martin kontakt til Møn Bryghus, der kunne tilbyde den ekstra brygkapacitet og faglige sparring, som Martin havde brug for.

- Nu har jeg firedoblet ølbrygningen, hvilket jeg kan takke Julie for og min nye samarbejdspartner på Møn, siger Martin Iversen.

- Det er helt vildt. Der er byrder, der tages fra mig, og et kært barn vokser sig stærkt, siger Martin, der havde premiere på sin nye ølserie på Madens Folkemøde på Lolland i september.

Thomas Rasmussen er forretningschef i Business Lolland-Falster, som hjælper virksomheder på Lolland-Falster med sparring og rådgivning i næsten alle forhold fra etablering/start-up til salg/generationsskifte.

Annonce

- Den lokale sammenhængskraft er et af de forhold, som næsten alle virksomhedsejere fortæller om, når de henvender sig. Især folk der flytter hertil fra eksempelvis hovedstaden for at etablere en virksomhed. De bliver ofte meget positivt overraskede over det lokale netværk, som de hurtigt bliver en del af, siger Thomas Rasmussen.


Som et fodboldhold

Julie Færch driver Falsters Kyst sammen med sin mand Christoffer, og de er netop nogle af dem, der flyttet fra København til Lolland-Falster.

- Vi ser et enormt potentiale i lokalområdet omkring os, og når man giver noget ud, får man også noget tilbage. Vi spiller hinanden gode, siger hun.

- Ja, måske er det faktisk ligesom et fodboldhold, siger Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster, som i øvrigt også selv har spillet en bold til Martin Iversen og Falster Destilleri & Bryghus. Nemlig en opfordring om at etablere webshop sammen med et tilbud om at lære hvordan.

- Sagen er jo, at når folk har været på besøg og smagt på de gode lokale sager, så skal de jo også kunne købe det, når de kommer hjem til Aarhus, København eller Slagelse, siger Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster, der flere gange årligt har webshop-workshops på menuen til de lokale erhvervsdrivende.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce

ANNONCE