cookie-og-privatlivspolitik
Coca-Cola ser ud til at have succes med at brede sig fra deres traditionelle cola til andre produkter. Det næste marked sodavandsgiganten forsøger at indtage er kaffeprodukter. (Arkivfoto)
Coca-Cola ser ud til at have succes med at brede sig fra deres traditionelle cola til andre produkter. Det næste marked sodavandsgiganten forsøger at indtage er kaffeprodukter. (Arkivfoto)
Foto: Benoit Tessier/Reuters

Erhverv

Kaffedrik og sukkerfri sodavand forsøder Coca-Cola-regnskab

Coca-Cola opjusterer sine forventninger til i år, blandt andet på grund af succes med nye produkter.




23. juli 2019 kl. 16:18 Af /ritzau/Reuters

Annonce

De fleste kender nok Coca-Cola for den klassiske sodavand med den røde etiket. Men i selskabets halvårsregnskab er det særligt tallene for selskabets andre produkter, der skaber optimisme hos sodavandsgiganten.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er det især sukkerfri sodavand og kaffeprodukter, der har fået Coca-Cola til at opgradere sine forventninger til det, der kaldes organisk vækst - altså vækst uden tilkøb.

Efter opløftende tendenser i det første halvår forventer sodavandsgiganten en organisk vækst på fem procent, når regnskabsbøgerne for hele året er lukket.

I andet kvartal alene steg salget af den traditionelle Coca-Cola med fire procent. Den sukkerfri version Coca-Cola Zero solgte for 10 milliarder dollar, hvilket er en stigning på en 6,1 procent.

Selskabet forsøger i disse år at supplere de klassiske sodavand som Coca-Cola, Fanta og Sprite med andre produkter. Blandt andet har giganten slugt kaffemærket Costa for fem milliarder dollar - svarende til cirka 33,5 milliarder kroner.

De har desuden forskellige juicemærker og Powerrade-læskedrikke i deres portefølje af drikkevarer. Flere af disse er enten i sig selv sukkerfri eller har fået en udgave med mindre sukker i sig. Det gælder blandt andet Coca-Cola Zero, der er en sukkerfri udgave af Coca-Cola'en.

Coca-Colas kaffeprodukter er for nylig blevet lanceret på det britiske marked. De forventes i salg i 25 lande ved årets udgang. De indeholder lidt mindre koffein end en normal kop kaffe, men stadig mere end en sodavand.

Coca-Cola er dog ikke ene om idéen om et bredere sortiment. Også konkurrenten PepsiCo - der også er bedst kendt for deres cola - har også en lang række snacks og læskedrikke på hylderne.

Umiddelbart falder Coca-Colas træk i god jord på aktiemarkedet. Her steg aktien med omkring fire procent efter regnskabet for første halvår.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Myndighederne med hovedet i busken 21. august 2019 kl. 16.09

AF: FREDDI HANSEN

"Ugeavis lagt for had" 20. august 2019 kl. 21.02

AF: JOHN WENNERWALD

Forbyd lattergas 18. august 2019 kl. 22.18

AF: BJARKE ROSENKILDE

I begrebsforvirringens golde favn. 18. august 2019 kl. 12.47

AF: LARS RASMUSSEN

Solceller omkring Grænge landsby 15. august 2019 kl. 18.53

AF: LEIF A. JENSEN

Stem, som I plejer og… 13. august 2019 kl. 18.53

Annonce