Fødevarenetværket Muld har nu forudsætningerne på plads for øget afsætning af lokale fødevarer.
Virksomheder på Lolland-Falster, der lever af at dyrke, udvikle og sælge kvalitetsfødevarer, har nu bedre forudsætninger for at blive spisekammer for københavnerne.
Investeringschef i Business Lolland-Falster, Steffen Lund, gør status på fødevarenetværket Muld og det "fødevarehus", som erhvervsudviklingsorganisationen har været med til at etablere på Sakskøbing Sukkerfabrik.
Der er oprettet et afsætningsselskab med lager- og logistikfunktion, og på den gamle sukkerfabrik er der opsamlingssted for omkring 30 lokale producenter, hvis fødevarer køres samlet til spisesteder, restauranter og kantiner i København. På den måde sparer den enkelte producent omkostninger til fragt.
- Det går godt. Der kører som udgangspunkt lastbiler af sted to gange om ugen til København med fødevarer. Vi begyndte med grøntsager, og nu har vi udvidet med frostvarer, som for eksempel frosne kyllinger, som er noget, restauranterne har efterspurgt, siger Steffen Lund.
Corona-situationen har selvfølgelig påvirket de sidste halvandet år, så salget i nogle perioder har stået stille.
- Men samlet set ender vi nogenlunde som forventet for i år, siger Steffen Lund.
Business LF har netop ansat Michael Møller som ny daglig leder for den kommercielle del af Muld-netværket. Han skal afløse Henning Wiesinger, som har valgt at søge nye udfordringer.
Michael Møller er 57 år, fra Maribo, og han kommer fra cateringsbranchen, hvor han har mange års erfaring med afsætning af fødevarer.
- Vi har en målsætning om, at Muld som afsætningsselskab skal være økonomisk bæredygtigt inden udgangen af 2023. Og det er et spørgsmål om at få nogle flere mængder på. Vi har i år fået den digitale platform på plads for at øge afsætningen, vi har fået logistikdelen på plads, så der er rigtig mange afgørende forudsætninger for at kunne udvide salget, så Michael er klar til at trykke på speederen i 2022, fortæller Steffen Lund.
Muld-netværkets fødevarer sælges på den digitale platform www.dagens.farm, hvor den enkelte producent selv kan lægge tilgængelige varer op og aftagerne lægge bestillinger ind.
- På nogle områder er det lykkedes så godt, at vi skal ud og finde nogle flere producenter eller også skal de producenter, der er med nu, producere noget mere. På specifikke produkter kan vi allerede i 2022 se nogle flaskehalse, hvor vi godt vil kunne sælge mere. Det er typisk grøntsager. Fra næste efterår begynder vi også at have vildt med i bilerne, både fugle- og hjortevildt og har allerede nu lavet kontrakter på en pæn mængde. Der kan måske også komme en flaskehals, forklarer Steffen Lund.
Støtter iværksættere
Business LF har to spor i deres arbejde med fødevarevirksomheder. Det ene spor går ud på at hjælpe etablerede fødevarevirksomheder med at finde produktionsfaciliteter. Det andet spor går ud på at stille faciliteter og kompetenceudvikling til rådighed, som imødekommer fødevareiværksættere.
- I år har vi arbejdet med at finde forskellige modeller for, hvordan vi kan lave et iværksættermiljø. Vi skal bruge de kompetencer og ressourcer, der er i forvejen i området. Det kunne være Fælleskøkkenet, der har en masse kompetencer, som de kan bringe i spil i forhold til fødevareiværksættere. Men det skal også være økonomisk realistisk for en iværksætter at få adgang til faciliteterne. Så vi arbejder lidt på forskellige måder med, hvordan vi kan gøre det så billigt som muligt. Vi har ikke helt knækket koden endnu, men er tæt på at have fundet en model, siger Steffen Lund og fortsætter:
- Men er der en fødevarevirksomhed, der leder efter faciliteter, kan vi godt hjælpe dem i dag. Vi har mulighed for at kunne leje os ind nogle steder, men vi kan også hjælpe i forhold til kompetenceudvikling. Så man må endelig tage fat i os, hvis man har brug for hjælp.