cookie-og-privatlivspolitik
Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig øst på, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029.
Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig øst på, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029.
Foto: Per Houby/Arkiv

Erhverv

LF-transport får nye muligheder

Når Femern Bælt-forbindelsen åbner vil det logistiske tyngdepunkt flytte sig fra vest- mod østdanmark. Det skaber forventninger om flere virksomhedsetableringer i landsdelen




03. november 2020 kl. 20:40 Af Jesper Bøgh

Annonce

Selvom åbningen af Femern Bælt-forbindelsen fortsat ligger nogle år ude i fremtiden - mere præcist 2029 - så er interessen for virksomhedsetableringer i landsdelen støt stigende.

Sådan lyder meldingen i dette tillæg fra erhvervschef Christian Smidt, Guldborgsund Kommune, der har fået meldinger fra flere virksomheder, der har udvist interesse for at etablere sig i Business Park Falster på Nordfalster.

Guldborgsund Kommune har netop ændret i lokalplanen for at give mulighed for etablering af andet end transporttungt erhverv og serviceerhverv. Erhvervschefen forventer dog først for alvor flere virksomhedsetableringer, når åbningen af Femern Bælt-forbindelsen er en del tættere på.

Til gengæld forventer han, at flere transporttunge virksomheder i det jyske vil rykke fra vest mod øst.

Den forventning deles af branchedirektør Michael Svane, DI Transport, der peger på, at det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.

Han vurderer i den sammenhæng, at den nye trafikkorridor mellem Hamborg og Øresundsregionen vil give det eksisterende transporterhverv på Lolland-Falster nye muligheder for at opdyrke nye kunder og markeder.

De lokale vognmænd på Lolland-Falster ser til gengæld i 2020'erne ind i den grønne omstilling i transportsektoren. Miljøzonerne i de større byer kræver for flere vognmænd millioninvesteringer på relativ kort sigt, hvilket udfordrer flere, lyder vurderingen fra formand Jakob Andreasen, Storstrøms Vognmandsforening.

Også når det gælder transporten af søvejen, så forventer Krinak-direktør Christina Hedemark Jensen flere tons over kaj i 2020'erne - primært i Nakskov Havn. Det skyldes blandt andet millioninvesteringer i udvidelse af kajanlæg og sejlrende, der giver mulighed for anløb af større transportskibe.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: NILS JØRGENSEN

Torvet Nykøbing 16. november 2020 kl. 16.03

AF: JOHN WENNERWALD

Goddag til kontantløst samfund 15. november 2020 kl. 21.43

Annonce