Den amerikanske legetøjskoncern Mattel overrasker med et højere end forventet salg i første kvartal.
Den amerikanske legetøjsgigant Mattels omsætning er i første kvartal vokset med hele 47 procent sammenlignet med sidste år til 5,2 milliarder kroner.
Det viser selskabets kvartalsregnskab torsdag.
Resultatet er især blevet hjulpet af, at selskabets produkter som Barbie-dukken og legetøjsbilerne Hot Wheels er fortsat med at flyve ned af hylderne i det nye år.
Stigningen i salget har været usædvanlig stor for Mattel, der ellers plejer at have nogle forholdsvis sløje måneder i begyndelsen af året efter juleferien, hvor gaver til de yngste normalt pynter på tallene.
Salget har blandt andet fået et boost af den store amerikanske coronahjælpepakke, som har givet kontante udbetalinger på 1400 dollar til de fleste amerikanere.
- Legetøj har stadig en stor betydning for forældre, der fortsat prioriterer at bruge noget af deres indkomst på det, siger Mattels topchef, Ynon Kreiz.
- Vi har fået en stærk start på andet kvartal takket være påskeferien, og vi forbereder os på endnu en god feriesæson, tilføjer han.
I årets første tre måneder frem til 31. marts nåede Mattels omsætning 874,2 millioner dollar sammenlignet med 594 millioner dollar året forinden.
Det var bedre end analytikernes forventninger, der lød på knap 684 millioner dollar.
På trods af de stærke salgstal har selskabet i første kvartal registreret et tab på 115 millioner dollar. Det svarer til omkring 711 millioner kroner.
Det er dog stadig bedre end analytikernes forventninger, og et markant mindre tab end sidste år, hvor Mattel tabte 210,7 millioner dollar i årets første tre måneder.
Selskabet tog allerede inden pandemien hul på en større omstrukturering med fyringer og andre sparemidler for at forbedre rentabiliteten.