Annonce
Erhverv

Lego stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Lego vil evaluere, hvordan man skal markedsføre på sociale medier i fremtiden. I mellemtiden vil legetøjskoncernen ikke annoncere de næste 30 dage. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters

Lego sætter reklamer på sociale medier på pause i 30 dage, mens man evaluerer brugen fremover.

Lego har besluttet at droppe alle reklamer på sociale medier de næste 30 dage.

Det oplyser Lego på sin hjemmeside.

Beslutningen kommer, efter at blandt andet Facebook er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at fjerne hadefuldt indhold på det sociale medie - herunder racistiske opslag.

- Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve.

- Det inkluderer at bidrage til et positivt og inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadudtalelser, diskrimination og misinformation, siger Legos marketingchef, Julia Goldin, i en skriftlig kommentar.

Med pausen følger Lego i hælene på en række andre store virksomheder, der har varslet lignende tiltag. Det gælder blandt andet Coca-Cola og Starbucks.

Ifølge det amerikanske magasin Forbes har mere end 400 selskaber droppet annonceringen på Facebook.

Lego vil nu gennemgå de standarder, som legetøjskoncernen vil bruge til reklame og markedsføring på sociale medier i fremtiden.

Fredag lovede Facebook-stifter Mark Zuckerberg ændringer.

Det sociale medie vil nu gøre mere for at fjerne hadefuldt indhold.

Det kan eksempelvis være politikere, som opildner til vold, eller racistiske ytringer fra brugere. Det vil fremover blive fjernet uden undtagelse.

Reklamer med hadefulde ytringer om etnicitet, religion eller seksuelle præferencer vil blive blokeret.

Lego understreger i sin meddelelse, at legetøjskoncernen ikke vil skrue ned for beløbet, der bliver brugt til markedsføring.

Pengene vil blot blive øremærket andre steder de næste 30 dage end sociale medier.

Link til meddelelse fra Lego
Link til opgørelse
Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Lego-familiens pengetank øger overskuddet markant
    Lego vil evaluere, hvordan man skal markedsføre på sociale medier i fremtiden. I mellemtiden vil legetøjskoncernen ikke annoncere de næste 30 dage. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters
Annonce
Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Annonce
Annonce
Lolland

Rystet sundhedsplejerske: - Hun ser jo ud som om, hun er lukket ned

Guldborgsund

Havde kæmpe planer for området: Nu er det sat til salg

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen

Indland

Kongeparret fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot

Lokal nyt

Nyhed om præsts død har ramt hende hårdt: Han ringede hjem hver dag

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Guldborgsund

Kolleger i sorg: Lokal sognepræst død

Guldborgsund

Lokal vinder guld ved stor konkurrence

Sport

Bliver den største nogensinde på Lolland-Falster

Stubbekøbing

Sne over Lolland-Falster? Hvid nedbør rammer Sydhavsøerne

Guldborgsund

Tyve løb med hele overskuddet

Indland

Politi: Kan tage måneder at finde brandårsag i Børsen

Guldborgsund

Efter påsat brand: Ejendomsmægler flytter hjem igen

Leder

Dragernes vagtskifte

112

Mand er død efter frontalt sammenstød med lastbil

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Yngste nogensinde: 18-årige David gør lynkarriere

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Politik

Overbevisende sejr efter kampvalg: Han er ny formand for Nye Borgerlige

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

112

Sprut-tyv tilbageholdt: Så blev han tosset

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider