Varsler prisændringer på serviceydelser.
Det bliver dyrere for nogle at være kunde i Lollands Bank.
Det står fast efter, at banken 30. august har varslet netbank-kunderne om, at der "af forretningsmæssige grunde" sker rente- og prisændringer, hvor nogle træder i kraft 1. oktober og andre træder i kraft 1. december.
Den lokale banks omfattende nye prisliste-katalog, der kan findes på bankens hjemmeside www.lollandsbank.dk, viser kunderne, hvilke ydelser der er omfattet af prisændringer.
Ændringerne omfatter en stor del af prislistekataloget, der tæller erhvervskunder, foreninger, privatkunder, ekspeditioner, kortgebyrer, netbank, låneomlægning og dokumentgebyrer.
Dyrere service
For erhvervskunder/foreninger, der benytter sig af døgnboksposer/indbetalingsbilag er det i dag gratis. Det er en service, der fra 1. oktober vil koste 100 kroner pr. stk.
Erhvervsindbetaling ved kassen stiger: Fra 100 kroner i dag til 200 kroner pr. indbetaling.
- Det er især detailhandelen, der benytter sig af døgnboks. Det er en service, som vi i banken bruger en del medarbejdereressourcer på at håndtere, da vi hver morgen har to medarbejdere til sammen at forestå tømning af døgnboks med efterfølgende optælling med kontrol af to medarbejdere. Så prissætningen er udtryk for det tidsforbrug, vi reelt bruger på den service, vi yder, forklarer direktør Anders F. Møller, Lollands Bank, og tilføjer.
- Helt generelt erkender jeg, at vores serviceydelser bliver dyrere, men jeg mener, at priserne stadig ligger i den lavere ende i forhold til andre banker, siger han.
Netbank koster
Et netbank-abonnement er for erhvervskunder og foreninger i dag gratis - men også det ændrer sig 1. oktober.
Her kommer det til at koste 150 kroner i kvartalet - altså 600 kroner om året.
- Der er en del omkostninger forbundet med det digitale setup, der ligger bag netbank, så det er naturligvis en del af de omkostninger, som vi gerne vil have dækket. I øjeblikket er vi formentlig den eneste bank, der ikke har taget penge for den serviceydelse, forklarer Anders F. Møller.
For privatkunders brug af netbank er der til gengæld, ifølge direktøren, ingen planer om at opkræve penge for.
- Men jeg kan ikke afvise, at det i bank-sektoren generelt vil ske på et tidspunkt. I så tilfælde er det også noget, som vi vil se på, siger han.
De privatkunder, der ofte bruger banken i kassernes åbningstid til at hæve eller indsætte kontanter ved kassebetjening, vil fra 1. december blive opkrævet et gebyr på 25 kroner. Det har hidtil været gratis.
- Det koster penge at udføre personlig betjening og ikke mindst at håndtere kontanter. Det tidsforbrug skal vi have dækket. Til gengæld er det fortsat gratis at hæve og indsætte kontanter i kontantautomaterne. Vi forventer helt klart, at det vil medføre færre fysiske kasseekspeditioner. Men det er i den retning udviklingen bevæger sig og har bevæget sig de senere år, fortæller Anders F. Møller og understreger.
Samfundsopgave
- Omvendt er Lollands Bank den eneste bank i eksempelvis Nakskov, Maribo og Vordingborg samt Rødbyhavn og Nr. Alslev, hvor vi er eneste pengeinstitut, hvor man stadig har kassebetjening. Det er et valg, vi har truffet, fordi vi gerne vil udføre den samfundsopgave, som vi mener, det er, at kunderne kan få personlig kassebetjening. Det koster så lidt mere, konstaterer han.
Anders F. Møller oplyser, at bankens personale vil orientere kassebetjente kunder om prisstigningerne de kommende uger og måneder. Blandt andet med flyers og andet materiale.
Også den årlig kortafgift, det koster at have Visa/Dankort samt MasterCard stiger også pr. 1. december, men for bankens aktionærer med mere end 10 aktier er Visa-/dankort fortsat gratis.
- Prisstigningerne er udtryk for, som nævnt, at vi forsøger at dækker de omkostninger, vi har ved at udføre de forskellige serviceydelser. Derudover er det udtryk for den almindelige pris- og inflationsudvikling. Sidst men ikke mindst er det også udtryk for, at banker generelt ikke længere tjener penge på indlån, siger Anders F. Møller.