cookie-og-privatlivspolitik
Heino Knudsen, regionsrådsformanden, glæder sig efter godkendelsen af Femern-byggeriet til at tale mere om mennesker og mindre om anlægsarbejde, biler og tog.
Heino Knudsen, regionsrådsformanden, glæder sig efter godkendelsen af Femern-byggeriet til at tale mere om mennesker og mindre om anlægsarbejde, biler og tog.
Foto: David Arnholm/Arkiv

Erhverv

Mere om mennesker og mindre om motor og vej

Fehmarnbelt Days med det lange lys tændt - uden at snakke om biler.




03. juni 2021 kl. 09:53 Af Hans Gandrup

- Nu kan anlægsarbejdet komme i gang uden yderligere forsinkelser. Og vi kan endnu mere fokusere på, at tunnellen er meget mere end en tog- og vejforbindelse.

Med den bemærkning allerede fra konferencestart slog Daniel Günther, ministerpræsident i Schleswig-Holstein, tonen an for dette års Fehmarnbelt Days, der rent fysisk foregik i Weissenhäuser Strand, men med størstedelen af deltagerne hægtet virtuelt op på indlæg og debatter.

Den faste forbindelse fra Rødbyhavn - forventet klar 2029 - bliver til gengæld en meget fysisk realitet. Og nu da diskussionen ikke længere er om, hvordan eller hvornår, forbindelsen kommer, blev konferencen også i endnu højere grad end tidligere et forum for visioner om, hvad tunnellen kan.

- Vi kommer til at tale mere om at bringe mennesker sammen og mindre om biler og tog, konstaterede Heino Knudsen (S), formand for Region Sjælland.

Og det gjorde man så. En Femern-konference med det lange lys tændt.

Annonce

Med på programmet som oplægsholdere var også "lejligheds-digtere" som blandt andre Peter Dyreborg, der talte om at komme fra "vores egne skikke til fælles skikke".


Fælles styrker

Mindre poetisk var en paneldebat med blandt andre Michael Svane, DI, Mattias Goldmann, den internationale arkitekt- og ingeniørvirksomhed Sweco, og Vegar Andersen, der arbejder for bystyret i Oslo og i øvrigt er kommende mand i spidsen for det internationale STRING-samarbejde i Østersø-regionen.

Her var fokus meget direkte på at finde fælles styrker og udnytte dem. Og dagen igennem lød budskabet - også og måske endda ikke mindst fra den danske erhvervsorganisation DI - at bæredygtig, grøn udvikling skal være Femern-regionens varemærke.

- De grønne løsninger er vores mulighed for at finde en plads i verden, mener også Mattias Goldmann, mens Vegar Andersen taler om Femern-regionen som et centrum for grøn innovation.

Femern-regionen er i denne sammenhæng reelt fra Hamborg over det østlige Danmark til det vestlige Sverige og op til Oslo.

Annonce

- Alle de områder har i forvejen kendte styrker på grøn omstilling - Danmark eksempelvis på vindkraft - og opgaven er at få de styrker bragt sammen, mener Mattias Goldmann.

Vegar Andersen tror på, at regeringerne og politikerne i det hele taget kan spille en meget aktiv rolle.

- STRING er et eksempel på godt politisk samarbejde. Og på regerings-niveau har vi også under corona-pandemien lært, at regeringer kan handle hurtigt. Der er i det hele taget en optimistisk tro på, at netop politik faktisk kan flytte og styre udviklingen. Især i et samarbejde med erhvervslivet, påpeger han - og netop samarbejdet mellem offentlig og privat blev også stærkt betonet af Michael Svane, DI.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

AF: JOHN WENNERWALD

Modige beslutninger 06. juni 2021 kl. 21.56

AF: JOHN WENNERWALD

Sorteper 30. maj 2021 kl. 21.04

Annonce

ANNONCE