Dansk Metal Storstrøm er ærgerlig på de ansattes vegne på East Metal-fabrikken, men ser muligheder med den lave ledighed.
NAKSKOV Dansk Metal Storstrøm er allerede i fuld gang med at afsøge mulighederne for at finde nye jobmuligheder for de ansatte på East Metals fabrik i Nakskov, som står til lukning.
Stålleverandøren East Metal meldte torsdag ud, at man vil lukke fabrikken på Skibsværftsvej 46 på havnen i Nakskov på grund af manglende efterspørgsel på de store elementer, som produceres og udskibes i Nakskov.
Lukningen kommer til at berøre 42 medarbejdere bestående af 36 timelønnede ansatte og seks funktionærer, hvoraf to er lærlinge. Ud af de 36 timelønnede er halvdelen medlem af Dansk Metal.
- Vi er frygtelig kede af situationen. Det er trist for de ansatte og trist for lokalsamfundet. Så det er rigtig ærgerligt, siger Jørgen Stensgaard Madsen, formand for Dansk Metal Storstrøm.
- Når det er sagt, er vi heldigvis inde i nogle konjunkturer, hvor det ser ud, som om at det skulle være muligt forholdsvis hurtigt at få placeret de gode mennesker i andre stillinger. Men det er selvfølgelig dejligt nemt for mig at sige. Men vi har en beskæftigelsessituation, hvor ledigheden er meget lav. Faktisk historisk lav. Det gør selvfølgelig, at vi har en vis optimisme, fortsætter han.
Fravalg af Danmark
East Metal er specialist i komplekse stålkonstruktioner og komponenter og har hovedkontor i Kolding.
Derudover består virksomheden af fire fabrikker, hvoraf tre er placeret i Letland og en i Nakskov. Fremover vil East Metal ifølge direktør Flemming Rasmussen koncentrere sig om at udbygge faciliteterne i Letland.
Også det ærgrer formanden for Dansk Metal.
- Det er superærgerligt for os herhjemme, at det er os, der er fravalgt. Man kan ikke lade være med at tænke den tanke, at lønningsniveauet er lidt lavere i Letland, når man vælger at sige, at det er de fabrikker, man vælger at beholde, siger Jørgen Stensgaard Madsen.
I forhold til grøn omstilling ser han også med ærgrelse på beslutningen.
- Da East Metal åbnede i Nakskov, var det for at have en nøgle ind til resten af Europa, når man fik varerne fra Letland, og det er derfor ærgerligt, når vi snakker grøn omstilling, for nu skal alt færdigmonteres i store emner og transporteres fra Letland. Før kunne man pakke stumperne ned på skibet, så de først blev samlet, når de nåede Nakskov. Det betød, at du kunne optimere og fylde lastrummet op på et skib. Så set med den grønne brille synes jeg heller ikke om den her løsning, siger Jørgen Stensgaard Madsen.
Forhandlinger i gang
Fredag formiddag gik forhandlingerne i gang hos East Metal med et forhandlingsudvalg, hvor også Dansk Metal sidder med ved bordet.
- På mødet får vi afdækket, hvad virksomhedens tanker og behov er i forhold til nedlukning. Hvad er lukkehorisonten, og hvad er behovshorisonten i lukkefasen. Har virksomheden behov for alle mand, eller har den behov for 20 procent. Vi skal prøve at lave nogle fælles aftaler med virksomheden, så vi bedst muligt hjælper både de kollegaer, der skal ud at finde andet arbejde, og dem, der måske skal overtales til at blive indtil sidste dag. De behov skal man afdække på forhandlingsmøderne, forklarer Jørgen Stensgaard Madsen
- Vi skal også have kigget på alle medarbejdernes kompetencematrix og anciennitet, så vi kan prøve at gøre op, hvad der er af muligheder, fortsætter han.
Dansk Metal-formanden regner med, at vi skal hen i starten af næste uge, før der er et endeligt resultat af forhandlingsmøderne og en slutdato på fabrikken.
Allerede torsdag gik Dansk Metal i gang med at holde møder med virksomheder for at undersøge deres behov for nye medarbejdere.
- Vi snakker med en del lokale virksomheder, og der spænder behovet fra smed og montagefolk til værkførere, og der er flere, der har vist interesse. Når vi har et billede af, hvem bliver frigivet hvornår, tager vi de kompetencer med i kufferten, så vi kan sige til virksomhederne, at de her kunne det være interessant for jer at tage en jobsamtale med, siger Jørgen Stensgaard Madsen.
Derudover har Dansk Metal også sin egen jobservice på hjemmesiden, en slags lokal jobbank i Dansk Metal, som de er i gang med at aktivere og pudse af.
Femern giver muligheder
Dansk Metal-formanden ser gode jobmuligheder i området med Danmarks største anlægsprojekt nogensinde tæt på.
- Det største byggeri i Danmarkshistorien er jo lige i nærheden. Der er ingen tvivl om, at Femern-projektet trækker mange til fra Lolland-Falster og Sydsjælland, og det betyder, at mange af de omkringliggende lokale virksomheder både byder ind på opgaver på Femern, men måske også ser en del af deres faste personel søge over mod Femern, og så bliver der jo ledige stillinger hos de virksomheder. Men der er jo også Storstrømsbroen, som også har meldt ud ad flere omgange, at de godt kan bruge flere håndværkere, siger Jørgen Stensgaard Madsen.