cookie-og-privatlivspolitik
Illustration af, hvordan en fremskudt færgehavn ved Tårs kan se ud.
Illustration af, hvordan en fremskudt færgehavn ved Tårs kan se ud.
Foto: Sund & Bælt

Erhverv

Minister hæfter sig ved Rute 9-udfordringer

Fremskudt færgehavn ved Tårs vil blive drøftet i forbindelse
med en grøn mobilitetsplan, lyder det fra transportminister.




24. november 2020 kl. 13:30 Af Jesper Bøgh

En fremskudt færgehavn ved Tårs og dermed udbygningen af Rute 9 er nu med Femern Bælt-forbindelsen på vej meget vigtig for Fyn og Langeland.

Sådan lyder det ihvertfald fra folketingsmedlem Erling Bonnesen (V), der er valgt på Fyn, i et spørgsmål, som han har stillet til transportminister Benny Engelbrecht (S).

I spørgsmålet beder Erling Bonnesen transportministeren bekræfte, at regeringen blandt andet planlægger efter gennemførelse af trafikopgraderinger, således at Langeland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte udviklingspotentialerne, herunder turisme, erhverv, bosætning og styrkelse af den generelle samfundsudvikling, i forbindelse med den kommende Femernforbindelse.

I svaret fra transportminister Benny Engelbrecht henvises der blandt andet til forundersøgelser af Vejdirektoratet fra henholdsvis 2011 og 2012, der pegede på bedre fremkommelighed, bedre bymiljø og øget trafiksikkerhed på begge sider af bæltet.

Men transportministeren hæfter sig ved, at udbygningsforslaget på Fyn, Tåsinge og Langeland blev ikke vurderet som samfundsøkonomisk rentable. I forbindelse med forbedringsmulighederne på Rute 9 over Lolland, så var det imidlertid kun projektforslaget med en kort forlægning af Rute 9 nord om Nørreballe, der blev vurderet som samfundsøkonomisk rentabelt.

Annonce

I svaret fra transportministeren fremhæves det også, at en fremskudt havn ved Tårs blev undersøgt af Sund & Bælt Holding A/S i 2018. Undersøgelsen viste, at der er miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet med projektet.

Det drejer sig både om blokering af vandgennemstrømningen i Langelandsbæltet og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold.

Også her hæfter transportministeren sig ved, at ingen af de undersøgte løsninger for en fremskudt havn ved Tårs blev vurderet som samfundsøkonomisk rentable.


Indgår i drøftelser

Transportminister Benny Engelbrecht understreger dog, at eventuelle opgraderinger på Rute 9 og en udflytning af Tårs Havn vil skulle besluttes af et flertal i Folketinget, og at det vil kunne indgå i drøftelserne om en kommende grøn mobilitetsplan.

- Det er fortsat min klare ambition, at kommende infrastrukturinvesteringer skal forhandles bredt i Folketinget for at sikre langsigtede og solide politiske aftaler, som adresserer de væsentligste trafikale udfordringer, siger Benny Engelbrecht i svaret.

Annonce

Formand Kim Frimann, Dansk Industri Lolland-Falster, mener, at der er brug for friske øjne og flere undersøgelser.

- Nogle af de undersøgelser, som ministeren henviser til, er næsten 10 år gamle. Desuden er Femern Bælt-forbindelsen blevet vedtaget, og det bør der tages højde for i vurderingen af en udbygning af Rute 9, siger Kim Frimann, der derfor argumenterer for nye beregninger.

- Jeg tror på, at nye beregninger vil vise, at en udbygning af Rute 9 vil være samfundsøkonomisk rentabel, når Femern Bælt-forbindelsen bliver medregnet. Hele Fyn og Langeland har brug at blive bundet bedre sammen med Lolland og Femern, siger han og tilføjer:

- Der bør også i nye beregninger indgå et CO2-regnskab, der formentlig vil vise, at en udbygning af Rute 9 vil begrænse antallet af omveje over eksempelvis Storebælt, siger Kim Frimann.

Formanden udtrykker dog fortsat tro på, at en fremskudt færgehavn kan realiseres.

Annonce

- Transportministeren giver udtryk for, at Rute 9-spørgsmålet kan blive en del af de kommende infrastrukturforhandlinger. Så der er stadig håb, vurderer Kim Frimann.

Transportminister Benny Engelbrechts svar til Erling Bonnesen har iøvrigt medført en mindre byge af opfølgende spørgsmål fra netop Erling Bonnesen.

Deriblandt vil Erling Bonnesen gerne vide, om regeringen helt har droppet omfartsvejprojektet på Tåsinge og den fremskudte færgehavn på Lolland-siden.

Transportministeren er blevet bedt svare senest 18. december.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

AF: JOHN WENNERWALD

Modige beslutninger 06. juni 2021 kl. 21.56

AF: JOHN WENNERWALD

Sorteper 30. maj 2021 kl. 21.04

Annonce

ANNONCE