cookie-og-privatlivspolitik
Nilfisk blev grundlagt i 1906 under navnet Fisker & Nielsen, og gennembruddet kom i 1910 med den første støvsuger ved navn Nilfisk. (Arkivfoto)
Nilfisk blev grundlagt i 1906 under navnet Fisker & Nielsen, og gennembruddet kom i 1910 med den første støvsuger ved navn Nilfisk. (Arkivfoto)
Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Erhverv

Nedtur hos europæiske forbrugere dæmper væksten hos Nilfisk

Nilfisk voksede sin forretning med en procent i årets første tre måneder. Salg til private trak ned.




15. maj 2019 kl. 08:04 Af /ritzau/

Annonce

Industrikoncernen Nilfisk, der blandt andet er kendt for støvsugere af samme navn, havde en smule fremgang i årets første tre måneder.

Samlet solgte selskabet for 1,84 milliarder kroner i første kvartal.

Det er en fremgang på en procent organisk, hvilket vil sige fraregnet køb og salg af virksomheder samt udsving i valutakurser. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Udviklingen dækker over et højere salg til virksomheder, mens salget til forbrugerne var i bakgear.

Salget til virksomheder, der blandt andet tæller store rengøringsmaskiner, forløb ifølge regnskabet tilfredsstillende med en vækst på små tre procent.

- Første kvartal har vi haft en tilfredsstillende udvikling i de modne Emea-markeder (Europa, Mellemøsten, Afrika, red.) samt i vores forretning i USA, hvilket har været et vigtigt fokusområde for Nilfisk, siger administrerende direktør Hans Henrik Lund i en kommentar til regnskabet.

Til gengæld faldt salget til de private forbrugere med omkring syv procent.

Det skyldes ifølge Nilfisk en skuffende udvikling på en række europæiske markeder.

Salget til de private udgør dog kun en mindre del af forretningen samlet set.

Sidste år barslede Nilfisk med et salg af den private forretning. I starten af 2019 valgte selskabet dog at droppe salgsplanerne og køre videre.

Årets første tre måneder har kastet et overskud på 46 millioner kroner af sig. Det er et fald fra 83 millioner kroner året før.

Resultatet er blandt andet trukket ned af udgifter til et spareprogram, som har givet en række engangsudgifter, der på sigt skal give besparelser.

For hele 2019 forventer Nilfisk at vokse med omkring to procent. Salget til virksomheder ventes at vokse tre procent, mens afsætningen til forbrugerne forventes at falde ti procent.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Gylden mammon S garanti for… 16. maj 2019 kl. 21.25

AF: STEEN BAHNSEN

Lukning af Dannelunde… 16. maj 2019 kl. 14.27

AF: CARSTEN GRACE HARDINGTON

Gerninger, beregnet på at… 14. maj 2019 kl. 09.49

AF: STEEN BAHNSEN

AF: JOHN WENNERWALD

Regeringens bluffnummer 12. maj 2019 kl. 21.24

AF: MARTIN WOUTERS

mærkeligt nok, ingen… 09. maj 2019 kl. 10.54

Annonce