cookie-og-privatlivspolitik
Ifølge Nissans topchef, Makoto Uchida, skal halvdelen af den japanske fabrikants salg af biler være el- eller hybridmodeller inden 2030. (Arkivfoto)
Ifølge Nissans topchef, Makoto Uchida, skal halvdelen af den japanske fabrikants salg af biler være el- eller hybridmodeller inden 2030. (Arkivfoto)
Foto: Eugene Hoshiko/Ritzau Scanpix

Erhverv

Nissan investerer over 100 milliarder i sats på elbiler

Inden 2030 skal halvdelen af Nissans salg udgøres af el- eller hybridmodeller. I 2020 var andelen ti procent.




29. november 2021 kl. 05:02 Af Ritzau

Den japanske bilfabrikant Nissan vil over de næste fem år investere et beløb svarende til cirka 115 milliarder kroner i at udvide antallet af modeller baseret på el- og hybridteknologi frem for de traditionelle benzin- og dieselbiler.

I 2030 skal halvdelen af Nissans globale salg udgøres af elektriske- eller hybridbiler.

Det meddeler Nissan mandag.

- Planen vil forvandle Nissan til en bæredygtig virksomhed, siger Nissans administrerende direktør, Makoto Uchida, ved mandagens offentliggørelse af den langsigtede målsætning.

I 2020 udgjorde salget af el- og hybridbiler kun cirka ti procent af Nissans globale salg på samlet 4,05 millioner køretøjer.

Annonce

Topchef Makoto Uchida oplyser, at Nissan vil lancere 23 modeller, heraf 15 nye elektriske, for at opfylde målet i 2030. Som delmål stiler Nissan efter, at 75 procent af dets salg på de europæiske markeder i 2026 skal udgøres af elektriske biler.

I Europa udgør elbiler aktuelt omkring ti procent af det samlede salg af nye biler. I USA er andelen på bare to procent.

Mens elbiler er batteridrevne, bliver hybridudgaverne drevet af et batteri og benzin eller diesel.

Traditionelle benzin- og dieselbiler bliver i stigende grad udskiftet med el- og hybridbiler i lyset af bekymringer over klimaforandringer.

På tværs af bilindustrien bliver den tendens understøttet af målsætninger om at gå bort fra de forurenende forbrændingsmotorer.

Annonce

Toyota, der er blandt verdens bedst sælgende bilmærker, har tidligere sagt, at inden 2030 vil alle de køretøjer, som selskabet sælger i Europa, være elektriske eller hybridmodeller.

For det nordamerikanske marked er målsætningen 70 procent, mens Toyota regner med at ramme 100 procent i Kina senest i 2035.

Volvo har meddelt, at det inden 2030 vil ophøre helt med at sælge traditionelle brændstofbiler, og Honda har sat samme mål for 2040.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE