Området øst for Rødbyhavn er ved at udvikle sig til en kæmpestor byggeplads.
Femern Bælt-forbindelsen er et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde.
Femern Bælt-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Lolland og Fehmarn i Tyskland.
Udover selve sænketunnelen vil Femern Bælt-forbindelsen bestå af landanlæg på dansk og tysk side.
Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 kilometer i timen.
Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år inklusive opgraderinger til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, der også finansieres via overskuddet fra tunnelen.
Her i foråret 2021 etableres produktionsfaciliteterne til tunnelen øst for Rødbyhavn, hvor arbejdet med at anlægge en stor arbejdshavn er i fuld gang.
Desuden er byggeriet af Tunnelby til tunnelarbejdere og en tunnelfabrik, der skal producere tunnelens elementer skudt i gang.
Arbejdet i Tyskland og Femern Bælt begynder i medio 2021.
Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i midten af 2029.