cookie-og-privatlivspolitik
Rute 9-komitéen og dennes følgegruppe var onsdag samlet på Søllestedgaard.

2

Billeder

Rute 9-komitéen og dennes følgegruppe var onsdag samlet på Søllestedgaard.
Foto: Jan Knudsen

Erhverv

Ønske om fortsat fælles pres for færgeleje

Rute 9-stormøde: Fælles forslag og én stemme har pustet liv i fremskudt færgeleje




02. juli 2021 kl. 11:53 Af Jesper Bøgh

FAKTA
Rute 9 Komiteens medlemmer:

Tonni Hansen (SF), borgmester, Langeland Kommune (formand)
Michael Svane, branchedirektør for infrastruktur og mobilitet, DI (næstformand)
Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune
Bo Hansen (S), borgmester, Svendborg Kommune
John Brædder (G), borgmester, Guldborgsund Kommune
Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland
Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
Pernille Birch, erhvervspolitisk konsulent, Dansk Metal
Stig Rømer Winther, direktør, Femern Belt Development
Finn Methmann, direktør, STM Vinduer
Kim Frimann, direktør, Frimann Biler, formand DI Lolland-Falster
Thomas Knudsen, kommunaldirektør, Lolland Kommune
Mikkel Wesselhoff, direktør, Business Lolland-Falster
Jørgen Jensen, forretningsudvikler, Business Lolland-Falster (Sekretariat)

Glæde, tro og optimisme var tre gennemgående elementer onsdag middag på Søllestedgaard.

Det var muligvis også på baggrund af den meget velsmagende frokost i gourmet-klassen baseret på blandt andet frilandsgrønsager dyrket udenfor vinduerne, som vært og ejer Ulrik Jørgensen præsenterede.

Men mest af alt skyldtes den gode stemning blandt Rute 9-komiteens medlemmer og dennes følgegruppe mandagens brede infrastrukturaftale i Folketinget, hvor der er afsat 311 millioner kroner til en opgradering af Rute 9 med en omfartsvej ved Nørreballe. En omfartsvej, der også var med i blå bloks gamle trafikudspil.

Dertil lagt også glæde over penge til at undersøge flere opgraderinger af Rute 9 både på Lolland og Tåsinge.

Og ikke mindst glæde over, at planen om et fremskudt færgeleje ved Tårs er med i aftalen. Der er nemlig sat penge af til at undersøge strømforholdene ved havnen og gennem Storebælt - forhold, der tidligere er vurderet som problematiske.

Annonce

Rute 9-komitéen blev skabt i det sene efterår i 2020 og består af politikere og erhvervsorganisationer på tværs af Svendborg, Langeland, Lolland og Guldborgsund kommuner og regioner, som hver for sig i en del år har argumenteret og talt for at halvere overfartstiden på Tårs-Spodsbjerg overfarten og fordoble antallet af afgange.

- Vi er kommet meget langt i et professionelt samarbejde for at bringe vores argumenter frem i forhold til Rute 9-opgraderingerne og et fremskudt færgeleje. Vi er ikke i mål, men der er nu taget et stort skridt, konstaterede komité-formand borgmester Tonni Hansen, (SF), Langeland Kommune, der anser beslutningerne som en anerkendelse af, at området omkring Langelandsbæltet er vigtigt for et Danmark i balance.


Glæde over forløb

Flere transportordførere og lokale folketingsmedlemmer fra begge sider af bæltet, der udgør komitéens følgegruppe, udtrykte stor glæde for både forløb og samarbejde på tværs af partiskel.

- Der er tilsyneladende embedsmænd, der mener, at en fremskudt færgehavn ikke kan lade sig gøre. Men der har jeg sammen med min formand (Pia Olsen Dyhr, red.) lagt arm med embedsmændene. Folk, der kender Pia, ved, hvordan hun kan nedstirre. Det talte også til vores fordel, at hun har været politisk chef for en række af medarbejderne i Transportministeriet, da hun var transportminister, lød det fra transportordfører og lokalt valgte Anne Valentina Berthelsen (SF).

Hun udtrykte i den sammenhæng glæde over en politisk alliance med Niels Flemming Hansen (K), der kvitterede ved også at udtrykke glæde over samarbejdet med især SF.

Annonce

- I hele forløbet har jeg også fået gode indspark fra mine partikolleger Marcus Knuth (V) og Stine Pilt Olsen (K). Desuden har jeg også fra tid til anden drukket en enkelt øl med Lennart Damsbo-Andersen (S). Det viser, at vi på tværs af partier kan noget sammen, når vi har fælles interesser, sagde Niels Flemming Hansen.

Netop Lennart Damsbo-Andersen slog fast, at han ikke har været med i infrastrukturforhandlingerne.

- Men vi er mange forskellige, der har arbejdet for en opgradering af Rute 9 i mange år - hver for sig. Det har været en styrke at få komitéen i gang for netop at tale med en større og samlet stemme. Nu er det vigtigt, at det arbejde ikke stopper, og derfor vil jeg opfordre de fire kommuner til fortsat at investere i et fortsat arbejde, sagde han.

Det erklærede Erling Bonnesen (V), valgt på Langeland og Fyn sig enig i.

- Der har i denne sag aldrig været partipolitisk fnidderfnadder, og alle partier kan tage æren for denne aftale. Og i forhold til et fremskudt færgeleje skal vi holde fast, slog han fast.

Annonce

Næstformand i Rute 9-komitéen, DI-branchedirektør Michael Svane, der ifølge eget udsagn har sikret, at erhvervslivet har haft en stemme, glæder sig også.

- Dette er godt for Danmark. I erhvervslivet skaber meget brede og lange aftaler som denne tryghed og sikkerhed i forhold til fremtidige erhvervsmæssige investeringer. Nu ved erhvervslivet, hvad der kommer frem mod 2035. Festen kommer, når det er gennemført, sagde Michael Svane.


Havde håbet på VVM

Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) gav som den eneste udtryk for en smule skuffelse.

- Vi kom ikke så langt, som jeg havde håbet. Jeg havde håbet, at det i infrastrukturaftalen var blevet skrevet ind, at man vil foretage en reel VVM-undersøgelse af projektet. Men med beslutningen om af få undersøgt strømforholdene blev der sat en fod i døren. Når vi i Danmark kan bygge broer og tunneler, som vi gør, så tror jeg også på, at vi kan bygge et fremskudt færgeleje, der tager højde for strømforholdene, slog Holger Schou Rasmussen fast og nævnte drømmen om at blive frontløber på indsættelse af el-færger på overfarten mellem Langeland og Lolland.

Komitéens sekretær, forretningsudvikler Jørgen Jensen, Business LF, der har en fortid som direktør i Rederiet Færgen, skal fortsat føre komitéens arbejde videre.

Annonce

- Det bliver ikke uvæsentligt, at vi følger arbejdet med undersøgelserne af strømforholdene tæt. Tempoet i processen skal fastholdes. Derfor anbefaler jeg også, at komitéen består, slår Jørgen Jensen fast.

Det samme gør formand Tonni Hansen.

- Vi har en større vægt, når vi i komitéen står sammen på tværs af Langelandsbæltet. Derfor skal vi nu også gøre alt for at få indflydelse på, hvad undersøgelsen skal indeholde. Vi vil med andre ord være med ved bordet i den kommende proces, slog Tonni Hansen fast.

Han forventer, at resultaterne af undersøgelserne af strømforholdene ved et fremskudt færgeleje ligger klar om mellem seks til 12 måneder.

- Efterfølgende kommer der endnu en politisk proces, og i den forbindelse er det mit indtryk, at Folketingets transportordførere er positive overfor et fremskudt færgeleje, lyder de optimistiske toner fra borgmesteren.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Penge til kernevelfærd 26. oktober 2021 kl. 22.23

AF: LINDA SOMMER

Femø – Hvor himlen kysser jorden 26. oktober 2021 kl. 22.21

AF: LINDA SOMMER

For mange unge ”flager ud”… 26. oktober 2021 kl. 22.20

AF: KENNETH REICK NIELSEN

3 spørgsmål, stillet fra en… 26. oktober 2021 kl. 15.18

AF: TOM AHLQVIST

Affaldssortering klima… 26. oktober 2021 kl. 08.27

AF: JOHN WENNERWALD

Vi skal tage klimaansvar 24. oktober 2021 kl. 22.06

Annonce

ANNONCE