cookie-og-privatlivspolitik
Det mobileundervisningslokale - en trailer med påmonteret bryggers - er fragtet hjem til Søren Loll Rasmussen (til højre), der går på ejendomsserviceteknikeruddannelsen. Faglærer Jacob Rytter (til venstre) er til ære for Folketidende dukket op. Ellers foregår kommunikation mellem faglærer og elev virtuelt.

3

Billeder

Det mobileundervisningslokale - en trailer med påmonteret bryggers - er fragtet hjem til Søren Loll Rasmussen (til højre), der går på ejendomsserviceteknikeruddannelsen. Faglærer Jacob Rytter (til venstre) er til ære for Folketidende dukket op. Ellers foregår kommunikation mellem faglærer og elev virtuelt.
Foto: Anders Knudsen

Erhverv

Praktisk undervisning rykker hjem

Celf tænker alternativt for at løse udfordringer med praktisk undervisning under nedlukning




26. februar 2021 kl. 10:03 Af Jesper Bøgh

Begrebet Take Away bliver oftest brugt og forstået som mad, der bliver lavet på en restaurant og hentet eller bragt og spist et andet sted.

Men nu har begrebet fået en ny og helt anden betydning - i hvert fald på Celf.

Den teoretiske del at undervisningen foregår digitalt med virtuel undervisning.

Udfordringen er større og en ganske anden, når undervisningen skal have praktisk karakter, som på mange erhvervsuddannelser er en altafgørende del af uddannelserne.

Derfor bliver der også tænkt nyt i forhold til, hvordan eleverne fortsat kan løse praktiske opgaver under coronanedlukningens restriktioner.

Annonce

Det er blandt andet tilfældet på den relativt nye ejendomsserviceteknikeruddannelse, hvor Jacob Rytter er faglærer.

En uddannelse, hvor Celf iøvrigt tidligere har udmærket sig ved, at tidligere elever har fået to sølvmedaljer og fire bronzemedaljer i svendeprøverne.

- Det er en meget bred uddannelse, der tager tre år og ni måneder, hvori der undervises i ventilation, bygningsvedligeholdelse, varmeanlæg, planlægning men også i fag som konflikthåndtering, psykologi og naturfag, fortæller Jacob Rytter.


Mobil undervisning

I netop den uddannelse er der en hel del praktisk opgaveløsning. Derfor har man skabt et mobilt undervisningslokale på en trailer, der kan køre ud til den enkelte elev.

På traileren er påmonteret et modul med komplet bryggers.

Annonce

Tirsdag var traileren opstillet hos 22-årige Søren Loll Rasmussen i Sakskøbing, der er halvvejs gennem ejendomsserviceteknikeruddannelsen.

- Vores elever på transportuddannelsen sørger for at fragte traileren rundt til de elever, der skal løse opgaver på den, så på den måde får vi slået to fluer med et smæk, fortæller Jacob Rytter, der i anledning af Folketidendes besøg også havde taget turen til Sakskøbing.

- Søren skal eksempelvis løse opgaver på traileren som at skifte køkkenarmatur, skifte køkkenvask, lave en komplet tilslutning og skifte stik. Det gør han ved at scanne en påmonteret QR-kode med sin telefon, der giver adgang til en video, hvor der står beskrevet, hvad han skal gøre fra A til Z. Det handler i den forbindelse også om, hvordan traileren bliver klodset forsvarligt op, og at alt skal være sprittet af, fortæller Jacob Rytter.

Søren Loll Rasmussen skal så filme opgaveløsningen, sende den til Jacob Rytter, der under nedlukningen sidder hjemme bag computerskærmen og giver tilbagemelding.


Brænder for det praktiske

For Søren Loll Rasmussen er trailerløsningen helt klart brugbar.

Annonce

- Jeg har i hele januar været i praktik på Kofoedsminde, så der har jeg lavet en masse praktisk, men efter vinterferien havde jeg udsigt til en masse virtuel undervisning. Men jeg brænder for det praktisk arbejde, og derfor er jeg glad for, at jeg kan løse praktiske opgaver på denne måde, slår Søren Loll Rasmussen fast.

Efter at have stået nogle dage hos Søren Loll Rasmussen i Sakskøbing er næste stop for traileren ifølge Jacob Rytter en elev, der er bosat i Mern.

Idéen er opstået under denne anden store coronanedlukning, men Jacob Rytter ser også fremtidige perspektiver.

- På den korte bane vil der være mulighed for at lave lignende trailere til andre erhvervsuddannelser. Det kræver dog et relativt stort indkøb af trailere. Men muligheden er der, siger han.

Men Jacob Rytter kan også se muligheder i at bibeholde de mobile undervisningslokaler i tiden efter nedlukningen.

Annonce

- Det vil give mulighed for, at jeg som faglærer vil kunne bruge mine lærerkræfter bedre. Jeg vil kunne sende traileren ud til elever, der er mere selvkørende og samtidig fokusere min tid på de elever, der har brug for lidt ekstra fokus, vurderer Jacob Rytter.

Han mener derfor helt generelt, at coronanedlukningerne, der har skabt løsninger og erfaringer med virtuel og mobil undervisning, helt sikkert kan bruges, når alt igen er normaliseret.

- Det kan være, at det giver bedre mening, at nogle elever hjemmefra løser opgaver nogle dage om ugen for så at møde op på skolen andre dage. Undervisningen vil kunne blive tilrettelagt mere individuelt, siger han.

Det vil Søren Loll Rasmussen sagtens kunne se for sig.

- Det vil helt sikkert gøre nogle dage nemmere for mig, hvis jeg hjemmefra løser opgaver, som ikke kræver, at jeg møder fysisk op skolen. Det vil være mere fleksibelt, konstaterer han.

Annonce

Andre kreative løsninger

Også på andre af Celfs uddannelser har man været kreative for at optimere undervisningen under nedlukningen.

På mekanik & motorer-uddannelserne får eleverne reservedele og værktøj afleveret på egne adresser, hvor de praktiske opgaver kombineres med Zoom-undervisning.

Eleverne viser blandt andet med sit kamera sine udfordringer, og faglæreren guider eleven videre herfra, så dermed får eleverne praktisk erfaring også under hjemsendelse.

Også på det tekniske gymnasium tænkes der alternativt.

Her foretager eleverne hjemmeeksperimenter i biologi og bioteknik, hvor eleverne får afbræk i sædvanlig virtuel undervisning og får koblet teori på praksis.

Det foregår blandt andet ved at foretage eksperimenter som omhandler gærvækst ved brug af forskellige sukkerkilder, som frugtsaft, melis, og hvad eleven ellers har stående i hjemmet, som kan gavne gærvækst.

Der er desuden planer om at iværksætte eksperimenter, som kræver materialer, der pakkes og køres ud til hjemsendte 1.g'ere, så de blandt andet kan undersøge egen blodtype.

Derudover kommer eleverne også til at bestrålede majsfrø. De skal plantes og passes, indtil de er groet op, hvorefter bestrålingen vil vise sig som mutationer, og derfor vil planten se anderledes ud. På den måde vil eleven lære om arvelighed og mutationer.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Stressramte i Folketinget 18. april 2021 kl. 22.01

AF: TOM AHLQVIST

Venstre kan man stole på! 17. april 2021 kl. 15.44

AF: JOHN B. HANSEN

Pool Sommerhuse Marielyst 13. april 2021 kl. 23.44

AF: JOHN WENNERWALD

Radio Loud 11. april 2021 kl. 22.42

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

Annonce

ANNONCE