Annonce
Erhverv

Rejsebureauer trætte af at vente på SAS - kan ende i retten

Coronakrisen har ramt SAS og luftfartsbranchen hårdt. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

SAS mangler at tilbagebetale penge for coronaaflyste rejser til bureauer. Flere har dog betalt kunderne.

SAS har fortsat ikke betalt pengene tilbage for de rejser, der er blevet aflyst på grund af corona.

Det går ondt på de rejsebureauer, som har købt flybilletter til deres kunder gennem SAS, da mange har kompenseret kunderne.

De har dermed store beløb ude at flyve, fortæller Lars Thykier, administrerende direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Han forventer, at der snart vil blive indledt sager ved domstolene mod SAS.

- Jeg kan ikke forestille mig andet. Jeg tror ikke, bureauerne kan blive ved med at vente på at få de penge.

- Hvis de skal vente adskillige måneder - måske halve år - på at få de penge tilbage, de har gode, kunne jeg godt forestille mig, at en del af kravene ender i fogedretten, siger han.

Passagerer har ret til refusion af deres ubrugte flybilletter inden for syv dage, når en flyafgang aflyses.

Myndighederne har dog haft forståelse for, at det har taget længere tid under coronakrisen, hvor rejserestriktioner har slået luften ud af branchen.

Men nu er tiden altså ved at være brugt, mener Lars Thykier.

- Der er ingen, der har pengene til at køre den normale drift i rejsebranchen, fortæller han.

Danmarks Rejsebureau Forening, der blandt andet tæller FDM Travel og Kilroy, har ikke et overblik over, hvor meget SAS skylder medlemmerne.

- Men når jeg ringer rundt, må jeg konstatere, at de har store beløb til gode - for nogles vedkommende over en million kroner.

- Det er mange penge i en trang branche. Så jeg gætter på, der er mange millioner i spil her, siger Lars Thykier.

Også Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har øjnene på den problemet.

I starten af september varslede styrelsen, at det kunne blive udstedt påbud med en frist for, hvornår pengene skal tilbagebetales,.

Det vil ramme de selskaber, som mindst 50 kunder har klaget over manglende refusion fra til styrelsen.

Efterleves det ikke, kan selskaberne ende med at blive meldt til politiet.

Meddelelse fra Danmarks Rejsebureau Forening
  • PLUS Verdens allerrigeste er de største CO2-syndere
    Coronakrisen har ramt SAS og luftfartsbranchen hårdt. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Sender regning for dyrere dankort videre til forbrugerne

Maribo

Gammel Aldi-butik solgt: Her er den nye ejer

Annonce
Annonce
Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

112

Bil i brand på motorvejen

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t