Roekampagnen lukker og slukker i Nakskov i dag efter et fint forløb. Nykøbing forlænger frem til cirka 15. januar
Årets roekampagne er overstået på Nordic Sugars fabrik i Nakskov.
- Vi rengør og sætter punktum for kampagnen i dag, fredag, fastslår fabriksdirektør Runi Egholm, som er absolut godt tilfreds med forløbet
- Vi har været forskånet for større nedbrud og problemer, så teknisk har det været en positiv kampagne. Vi havde - ligesom dyrkerne selvfølgelig - gerne set, at der var lidt flere og lidt større sukkerroer. Men tørken satte sine spor. Alligevel må vi også konstatere, at efter en knap så god start på kampagnen kom sukkerprocenten ret hurtigt pænt op, tilføjer han.
På Nordic Sugar i Nykøbing vil der være røg i skorstenen og fuld fart på produktionen nogen tid endnu.
Tidligere var det forventningen, at man kunne slutte midt i den kommende uge. men nu skal man formentlig en uges tid længere frem til omkring 15-16 januar.
Det er der flere årsager til - både positive og negative.
- Den positive årsag er, at der er lidt flere sukkerroer end oprindelig ventet. Det er jo glædeligt. Den negative er, at vi tidligere i kampagnen også har haft nogle produktionsmæssige problemer, som har kostet tid, forklarer fabriksdirektør Jesper Jeppesen.
Men også på fabrikken i Nykøbing har man i øvrigt haft stabil drift de seneste uger - med rekord for oparbejdning i denne kampagne i uge 52.