cookie-og-privatlivspolitik
SAS har fået overskud det seneste år trods en stor pilotstrejke i foråret. (Arkivfoto)
SAS har fået overskud det seneste år trods en stor pilotstrejke i foråret. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Erhverv

SAS får laveste resultat i fem år - stor strejke koster

Trods stor pilotstrejke i april og maj fik flyselskabet SAS overskud for femte år på stribe.




05. december 2019 kl. 08:12 Af Ritzau

Annonce

Flyselskabet SAS måtte se overskuddet falde markant i år, hvor stor pilotstrejke har kostet penge for flyselskabet.

SAS tjente 440 millioner kroner i regnskabsåret 2018/2019, hvilket er et fald på over 60 procent fra sidste år.

Det viser SAS' årsregnskab, som flyselskabet betegner som utilfredsstillende.

- Vi er tilfredse med fjerde kvartal, men for hele året må vi være utilfredse med, at vi sænker vores resultat markant, siger Simon Pauck Hansen, der er direktør for SAS i Danmark.

- Det skyldes en svag svensk krone, højere oliepriser og en flystrejke. Det har ramt vores resultat negativt, siger han.

Piloterne hos SAS strejkede syv dage i april og maj, hvilket kostede SAS omkring 450 millioner kroner.

Piloterne strejkede, da de ikke kunne blive enige med ledelsen om løn og arbejdstider, og det betød omtrent 4000 aflysninger. Det kostede SAS 370.000 passagerer.

Konflikten endte med en i procent tocifret lønstigning frem mod 2021, og at flere piloter fik mere forudsigelighed i deres vagtplaner, som også var et af stridspunkterne.

I forbindelse med årsregnskabet fortæller SAS, at selskabet skal spare penge.

Det kan blandt andet betyde nedskæringer i selskabets administration. Der er ikke truffet endelige beslutninger endnu.

- Vi er en industri, hvor vi løbende skal effektivisere for at sikre, at vi holder trit med konkurrenterne.

- Det kommer vi også til at fortsætte med i fremtiden, siger Simon Pauck Hansen.

SAS varsler, at det kommende år vil blive udfordrende, men flyselskabet lægger dog op til, at det vil kunne tjene penge.

- Vi forventer, at den afmatning, vi har set tegn på i 2019, kommer til at fortsætte.

- Det er et mere usikkert marked, og vi er usikre på, hvor stor en efterspørgsel der vil være fra passagererne.

- Det er ikke, fordi vi forventer et fald i antallet af passagerer, men væksten bliver ikke så stor, siger Simon Pauck Hansen.





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JENS CHRISTENSEN

Rygepolitik 25. januar 2020 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

Dansk Folkeparti synker stadig. 22. januar 2020 kl. 05.18

AF: FREDDI HANSEN

Varmeforsyning i spredt bebyggelse 20. januar 2020 kl. 15.29

AF: JOHN WENNERWALD

Au pair-ordningen til eftersyn 19. januar 2020 kl. 22.57

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's svanesang. 19. januar 2020 kl. 13.30

AF: LEIF A. JENSEN

Når der penge i at snakke… 19. januar 2020 kl. 00.37

Annonce