Annonce
Erhverv

SAS-redning stødt på problem: Kreditorer vil have bedre vilkår

SAS-topchef Rickard Gustafsson har fremlagt en redningsplan for SAS, der skal sikre, at der er penge nok i kassen til at komme gennem tiden med færre fly-rejser som følge af rejse-restriktioner og coronafrygt. Den plan er nu stødt på første bump. (Arkivfoto) Foto: Scanpix Sweden/Reuters

Den danske og svenske stat kan risikere at få mindre for pengene i SAS-redning end først planlagt.

SAS har fredag aflyst et møde med de obligationsejere, der har penge til gode, om den redningsplan, SAS-ledelsen har lagt frem.

Mødet er aflyst, fordi SAS ikke forventer at få støtte til sin redningsplan, hvis man holdt mødet nu.

I redningsplanen er et af elementerne, at obligationsejerne skal nikke til, at de ikke får deres penge tilbage en til en.

I stedet får de udbetalt deres tilgodehavende i aktier i SAS til enten 71 eller 81 procent af værdien af deres tilgodehavende.

Men de vilkår har obligationsejerne altså ikke tænkt sig at acceptere uden kamp.

I SAS' redningsplan er det andet store element, at den svenske og danske stat skyder penge i SAS mod en større ejerandel. Dog på den betingelse, at obligationsejerne siger ja til at konvertere gælden til aktieandele.

Derfor skal SAS nå til enighed med obligationsejerne for at få planen til at gå op.

Det er ikke uset, at obligationsejerne afviser første forslag til en sådan ordning for så senere at blive enige med selskabet. En lignende forhandling er set, da Norwegian skulle forhandle sin redningsplan.

Men ifølge luftfartsanalytiker ved Sydbank Jacob Pedersen har obligationsejerne luret, at de har bedre kort på hånden end Norwegians obligationsejere.

- Obligationsejerne har utvivlsomt luret, at hverken den danske og den svenske stat ikke vil lade SAS gå konkurs, siger han.

- Det betyder, at de har alt at vinde ved at forhandle bedre betingelser hjem. Altså lavere tab end i den oprindelige plan.

Obligationsejerne i Norwegian var tvunget til at finde en løsning, hvis Norwegian skulle overleve, og de dermed skulle få deres penge tilbage.

Modsat kan obligationsejerne i SAS satse på, at den danske og svenske stat ikke vil lade SAS gå konkurs.

Hvor Norwegians obligationsejere havde en pistol for panden, står SAS' obligationsejere derimod nærmere med en vandpistol for panden, forklarer Jacob Pedersen.

Han vurderer, at obligationsejerne vil bede om at få flere aktier end oprindeligt planlagt.

Dermed vil den danske og svenske stat få en mindre ejerandel i SAS for de milliarder af kroner, som de har givet tilsagn om at skyde ind i selskabet.

Og den analyse fra obligationsejerne er egentlig også god ifølge Jacob Pedersen, der dog peger på en joker i spillet.

- Medmindre EU putter ægte patroner i vandpistolen. For de står med muligheden for at sige ja eller nej til aftalen. Og de har formentlig nogle krav til, hvor meget byrden deles, siger han.

- Hvor meget kan man acceptere? En ren statsredning? Det tror jeg simpelthen ikke, at man kan acceptere fra EU-Kommissionens side.

Ifølge Jacob Pedersen er der dog meget lille chance for, at obligationsejerne, SAS, de to stater og EU ikke når til enighed til slut.

  • Gustafson
    SAS-topchef Rickard Gustafsson har fremlagt en redningsplan for SAS, der skal sikre, at der er penge nok i kassen til at komme gennem tiden med færre fly-rejser som følge af rejse-restriktioner og coronafrygt. Den plan er nu stødt på første bump. (Arkivfoto) Foto: Scanpix Sweden/Reuters
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Annonce
Annonce
112

105 taget i fartkontroller

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

112

Klip og bøder på Vestlolland