Annonce
Erhverv

SAS skylder kunder 650 millioner kroner for aflyste rejser

Corona har lammet flytrafikken, og det har sendt flyselskaberne på overarbejde med at refundere kunderne. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Corona har betydet aflysninger af fly, og mange kunder skal have penge tilbage. SAS skylder fortsat millioner.

Mange flypassagerer har fået aflyst rejser på grund af corona, og det har givet flyselskaber et kolossalt arbejde med at refundere pengene.

Ved indgangen til december manglede SAS stadig at tilbagebetale omkring 650 millioner kroner til passagerne.

Det fremgår af flyselskabets årsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Flyselskabets topchef, Rickard Gustafson, glæder sig over, at SAS er blevet hurtigere til at tilbagebetale pengene for de aflyste rejser.

Det skyldes blandt andet, at robotter har hjulpet med efterslæbet.

- I kvartalet (august, september, oktober, red.) tilbagebetalte vi en milliard svenske kroner for aflyste fly, hvilket er en stigning på mere end 50 procent sammenlignet med kvartalet før.

- Men vi vil ikke slappe af, før alle retmæssige krav er blevet klaret, siger han i en kommentar.

Normalt har passagerer ret til at få refunderet deres ubrugte flybilletter inden for syv dage, når en flyafgang er blevet aflyst.

Men siden coronaudbruddet har mange passagerer oplevet en længere ventetid, når de har bedt om at få deres penge tilbage.

Derfor blev der i oktober opstillet en frist for, hvornår SAS og 11 andre luftselskaber skulle have tilbagebetalt passagerer, som har fået fly aflyst på grund af corona.

Den første frist var 15. november. Den gjaldt for krav om refusion, der var kommet inden 1. oktober. Men det nåede SAS ikke.

Fristen for krav modtaget efter 1. oktober var 1. december - altså i tirsdags.

Senest 10. december skal luftfartsselskaberne sende en redegørelse for, om fristerne er overholdt, til Trafikstyrelsen. Herefter vil det blive vurderet, om selskaberne skal meldes til politiet.

SAS ser ifølge Sille Beck-Hansen, der er fungerende pressechef i Danmark, frem til at fremlægge redegørelsen for styrelsen.

- SAS har øget takten af tilbagebetalinger markant og er i det store hele næsten i mål med at have håndteret alle indkomne sager i henhold til EU-forordning 261/04 (om kompensation ved aflysning, red.)

- De sager, der udstår, hvilket er relativt få, skyldes primært høj kompleksitet. Eksempelvis sager, hvor andre aktører end passageren og SAS er involveret, skriver hun i en kommentar.

Regnskab fra SAS
  • RB PLUS Flypassagerer mangler stadig deres penge
    Corona har lammet flytrafikken, og det har sendt flyselskaberne på overarbejde med at refundere kunderne. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof