cookie-og-privatlivspolitik
Autohuset i Nykøbing er nu autoriseret Volkswagen elbil-forhandler. Salgschef Søren Mastek foran en af de i alt syv elladestationer, som Autohuset vil etablere.
Autohuset i Nykøbing er nu autoriseret Volkswagen elbil-forhandler. Salgschef Søren Mastek foran en af de i alt syv elladestationer, som Autohuset vil etablere.
Foto: Anders Knudsen

Erhverv

Satsning på marked for elbiler

Autohuset i Nykøbing er blevet autoristeret Volkswagen elbils-forhandler.




09. november 2019 kl. 13:15 Af Jesper Bøgh

Annonce

Skal jeg købe elbil nu, eller er det for tidligt?

Det er et spørgsmål, flere og flere bilkunder, der står foran at skulle købe ny bil, stiller sig selv.

Det er ihvertfald oplevelsen hos salgschef, Søren Mastek, Autohuset i Nykøbing.

- Det spørgsmål er der ikke et klart svar på. Det kommer meget an på behovet hos den enkelte - men jeg mener ikke, at det er svært at rådgive kunderne i spørgsmålet, siger Søren Mastek, der dog slet ikke er i tvivl om, at der på et tidspunkt for alvor kommer fart på elbilsalget.

- Spørgsmålet er bare, hvornår det sker. Lige nu er det under en procent af de nye biler, vi sælger, der er elbiler. Men pludselig kommer det til at gå stærkt, forudser han.

Derfor har Autohuset også den seneste tid brugt tid på blandt andet at uddanne sælgere, teknikere og indkøbe nyt værktøj og teknisk udstyr for at blive autoriseret Volkswagen elbil-forhandler.

- I begyndelsen af oktober fik vi kontrakt med Volkswagen på at sælge og servicere Volkswagen elbiler, fortæller Søren Mastek.


Beskedent salg

Derudover har Autohuset også sat foreløbig to elladere op på parkeringsarealerne, og planen er, at der i alt skal sættes syv elladere op.

Han peger på, at salget af elbiler fortsat er beskedent mest af alt, fordi rækkevidden på en ladning ikke er lang nok.

- Pt. er rækkevidden på de fleste elbiler cirka 240 kilometer. Men efterhånden som producenterne udvikler batterier, der kan række længere, så vil elbilerne også blive mere relevante for flere bilister, mener Søren Mastek og tilføjer, at der i øjeblikket ikke er den store prisforskel på benzin- og dieselbiler sammenlignet med elbiler.

- Allerede i 2020 får vi nye Volkswagenmodeller, hvor modellen Golf ID.3 med det største batteri vil sikre en rækkevidde på 550 kilometer, fortæller han.

- Det er dyrere at producere elbiler, men prisen er tæt på den samme, fordi der endnu ikke er nævneværdige afgifter på elbiler, siger han.


Registreringsafgift

Men registreringsafgift på elbiler er på vej. Elbiler, der koster under 400.000 kroner, skal ikke betale registreringsafgift i 2019 og 2020. Efter 2020 indfases registreringsafgiften for disse elbiler, så de gradvist blive belagt med registreringsafgift frem til 2023, hvor registreringsafgiften for elbiler er fuldt indfaset.

Søren Mastek mener dog langt fra, at det er ved at være slut med at sælge benzin- og dieselbiler.

- Vi forventer, at vi de næste 10 år fortsat vil sælge benzin- og dieselbiler. Volkswagen på verdensplan forventer om 10 år at producere benzin-, diesel- og elbiler med en fordeling på en tredjedel af hver slags, fortæller Søren Mastek.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

AF: MARTIN WOUTERS

ingen reaktioner fra… 20. november 2019 kl. 10.24

AF: BJARKE ROSENKILDE

Ytringsfrihed eller diktatur. 18. november 2019 kl. 19.20

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39

Annonce