På trods af coronapandemien præsenterer Starbucks et årsregnskab, der ikke er nær så skidt som forventet.
Antallet af kaffekopper, der er blevet langet over disken hos den amerikanske kaffekæde Starbucks det seneste år, er ikke dalet helt så drastisk som frygtet under coronapandemien.
Starbucks har således torsdag aften præsenteret et årsregnskab, der i det store hele overgår forventningerne.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det er blandt andet et stigende online-salg og en periode med genåbnede butikker efter coronapandemiens første bølge, som resulterer i de positive overraskelser.
Starbucks måtte lukke et utal af butikker verden over, da pandemien ramte hårdt i foråret.
Men salget er siden blevet markant forbedret, i takt med at flere kunder igen har kunne hente deres morgenkaffe på de genåbnede kaffekæder.
Ikke mindst hjulpet på vej af, at kunderne på forhånd har kunne bestille via en app, hvormed de har kunne undgå den fysiske kø.
I fjerde kvartal faldt salget med 9 procent, hvilket var bedre end forventningen, der lød på et fald på over 12 procent.
Alligevel har Starbucks' årsregnskab medført et fald på lidt over én procent på aktiemarkedet.
Ifølge kaffekædens administrerende direktør, Kevin Johnson, er virksomheden kommet sig hurtigere end ventet i USA og Kina, som er Starbucks' største markeder.
Men Starbucks kommer sig dog tilsyneladende ikke i samme hast som en række andre amerikanske fastfood-kæder, skriver Reuters.